Ko1. n5
Narcoleptic Alert Dog
Bingo Youth

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Hilsen fra Gog Magog

Samler fra Gog Magogs sfærer, men mest av alt fra Oslos underverden.

Min kjennskap til Gog Magog begrenser seg til Syd Barretts klassiske syretrip som er dokumentert i filmen First Trip. En amatørmessig sekvens der Barrett boltrer seg på Gog Magog-fjellene i undrende passiar med blomster og bier.

Det er vel denne filmen som trolig har inspirert ildsjelene bak samleplaten From the Spheres of Gog Magog. Denne LPen er et samarbeidsprosjekt mellom de to småselskapene Handmade og Major Minor Records, ved henholdsvis Kenneth Amundsen og Christian Larsen. De fremhever selv musikalsk variasjon (eller "slight musical schizophrenia") som et gode. Det har de helt rett i, og de viser med disse 11 sporene at det definitivt gror godt av ymse vekster også utenfor de velstelte hagene som norsk musikkliv gjerne virker å være.

Det mest kjente bandet her er selvsagt amerikanske Trumans Water, som siden tidlig på 90-tallet har spydd ut utfordrende og spennende plater. De representeres her med den korte avsluttende Bingo Youth. Før den tid har vi imidlertid blitt presentert mye godt hjemmebrygg. Den første siden (titulert Gog) er den beste. Epikurs Euforie er blant landets mest kompromissløse når det gjelder kreativ galskap, deres Lavaggio er seig griserock à la tidlig AmRep/Touch & Go fullendt med skurrende gitarer, feedback og desperat vokal. X.lover er i ferd med å skape seg et navn med sin småtrendy, New Yorkske discopunk. Tigerbomb mangler likevel det lille ekstra drivet som kunne gjort den virkelig eksplosiv. Des Monstres mikser med brukbart hell Sonic Youths dissonans med Eric's Trips vokale popharmonier, og noenlunde i samme gate kan man høre Yonakits Slow Sequenced Damage, disse med et noe mer emosjonelt preg. Side 1 avsluttes av amiga-terroristene Next Life. Without a Head er et herlig kaos av borrestøy, radiofrekvenser og disharmoni - fint lurveleven som vanlig fra Oslo-duoen.

Vender man tallerkenen finner man Magog, som ikke helt holder samme schizofrene nivå som broder Gog. Her er tonen mer konvensjonell indierock (Lukestar, Star Bug, Pan Am - hvis "nyveiv" Do the Walk også skjemmes av noe dunkel lyd). Mindy Misty er kanskje de friskeste på denne siden, til tross for at Leave It Like It Is høres ut som noe Built to Spill/Modest Mouse kunne fremført i søvne. Men platens beste spor, i hvert fall min favoritt, er det MotorKross PowerDuo som står for. Narcoleptic Alert Dog er free jazzin' frifolk, et rytmisk rituale med Pharoah Sanders i buskene og peyote i lomma. Det skulle vært spennende å hørt mer fra denne kanten!

Summarum, om ikke alle bandene er genuint originale eller umiddelbart interessante, om enkelte kan virke noe uferdige og prøvende; From the Spheres of Gog Magog er en god samler av mange årsaker. Platen preges av en idealistisk ånd som gjerne kan virke fraværende i en etablert bransje som dyrker idoler for et publikum som trekker på skuldrene og laster ned det de vil høre på PCen. Dette er en god, gammeldags LP-samler, økonomisk i beste fall et risikoprosjekt vil jeg tro, med musikk som nok aldri vil hevde seg øverst på salgslistene. Men spennende musikk har da også bare unntaksvis sneiet forbi de sfærene. Gog Magog er et langt bedre sted å være.