Glasser
Wild Nothing
Nite Jewel

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Meget Bra fra Small Black

Indie-hipsterene fra Long Island leverer en debutplate som formidler lykke og sorg hånd i hånd med en fin synthpop-hatt på toppen.

Man kan lett kalle Small Black et hipsterband. Som en fanebærer inne den nylige navngitte sjangere Chillwave med en debutplate mikset av hipsterprodusent Nicholas Vernhes og assosiasjoner til lo fi-røttene til Ariel Pink - for å ikke nevne splitting av en syvtommer med Washed Out - så slår bandet hipsterspikeren rett på hodet. Selv om Small Black vil bli å finne på diverse Freudian Kicks-handleres spillelister så betyr det ikke at de skal overses for det om. New Chain er en flott plate som har mye å by på, måtte du være en sober Blindernstudent eller en utagerende trendnisse.

Small Black i sin helhet, men kanskje helst sporet Photojournalist, gir assosiasjoner til Múm og nord-europeisk vinter. Kanskje har dette noe å gjøre med klimaet som har inntatt landet vårt den siste tiden, men Small Black passer bra inn denne vinteren. Det er snøkrystaller som ringer og nordlige vinder som blåser. Den flyktige sounden til Small Black forteller om lykke og sorg samtidig. Slik som vinteren ofte kan oppleves. Sampelsene kan vagt pekes tilbake til 90-talls hip hop og synthgangene får deg til å minnes Orchestral Maneouvres In The Darks såreste låter. En merkelig kombinasjon som resulterer i en vakker plate som toppes av et lag med fuzz.

EPen som ble sluppet i april i år, gjorde så til varme ord og forhåpninger om mer i vente. Med debuten sin innfrir Small Black og leverer som forutant. Det vil si en sterkere plate enn deres første slipp, som tar synthpopen videre og bidrar med drømmende sampler. Platen eksisterer i flere lag, som pelles av litt etter litt. Flersporede beats og samples lager et tredimensjonalt lydbilde som gir fylde og karakteristikk.

Search Party står igjen som underskrevnes favorittspor på New Chain. Den deilige trommebeaten som innleder låten, den kule synthgangen og det fengende refrenget passer utmerket som en down tempo festsang. Akkurat passe for oppvarming for noe som nesten må bli en bra kveld hvor du treffer folk du ikke har sett siden den andre siden av 2005.

Small Black er derimot ikke det beste bandet på denne siden av nevnte år. Allikevel er den luftige kvaliteten debuten deres innehar vinnende. Det er ingenting på platen som irriterer, den er svevende, drømmende og bedårende. Så om du lytter til den på vei til et event kun for de spesielt inviterte eller på vei inn til den siste eksamenen for i år, vil Small Black mest sannsynlig oppleves som en aldeles makelig opplevelse.

Ghostface Killah - Fishscale

(Def Jam)

Vår mann setter et par pils på at Ghostface har levert det feteste New York-albumet i 06.