cover

Ver Tanzt?

Black Ox Orkestar

CD (2004) - Constellation / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Post-rock / Klezmer

Spor:
Shvartze Flamen, Vayser Fayer
Papir Iz Dokh Vays
Fishelakh In Vaser
Cretan Song
Ver Tanzt?
Stav Ya Pitu
Nign
Toyte Goyes In Shineln
Kalarash
Forn Forstu
Skocne
Moscowitz Terkisher
Di Khasene

Referanser:
A Silver Mt. Zion
Cerberus Shoal

Vis flere data

Se også:
Nisht Azoy - Black Ox Orkestar (2006)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Post-klezmer punk for akustiske instrumenter!

Klezmer-punk og balkansk delirium-dans i ly av Silver Mt. Zion? Gjør klart for Black Ox Orkestar!

Klezmer-musikk er vel ikke akkurat hva du venter å finne på Constellation, etiketten hjemmehørende i Montreal som lenge var et synonym for eksentrisk post-rock (men som nå insisterer på at de utgir "non-post-rock!") og for lekre pappomslag med preg av post-dadaistisk samtidskunst satt i funksjon som brukskunst. Det har eksistert en slags uniformitet når det gjelder kunstdesignet av samtlige utgivelser og, ikke minst, en helhetlig visjon for å favne om eksperimentell musikk i svært ulike musikalske settinger. Etterhvert som man blir kjent med Ver Tanzt?, så blir det etterhvert selvinnlysende at denne tidløse caravan-ferden gjennom det ottomanske rike har Constellation som tur-operatør.

Som vanlig i en slik sammenheng er mange av de medvirkende også involvert i andre konstellasjoner, nemlig i prosjektene A Silver Mt. Zion (Moss og Amar) og Sackville (Gabe Levine). Det musikalske tyngdepunktet i Black Ox Orkestar utgjøres imidlertid av Scott Levine Gilmore, som forteller på Yiddish barske og blodige anekdoter fra jødenes motsetningsfylte og selvimotsigende historie - med instrumenteringer som står fjernt fra rockens konformiteter. Her er det både klezmer-punk og balkansk delirium-dans, men ledsaget av klarinetter, feler og mandoliner.

Assosiasjonene går til hoppende sveivefilm fra 20-tallet om en antropologisk ekspedisjon til et nylig oppdaget semittisk stammefolk bortglemt i en av Ararats dalsider siden syndefloden. En fest er i all hast stelt til med esoterisk folkemusikk som forbløffer de bleke gjestene. Hvithårede professorer telegraferer senere entusiastisk hjem om at de har funnet kilden for Kurt Weills store verk, nærmere bestemt 3 shekelsoperaen i sin opprinnelige urform.

Her finnes plagsomt gnissende eller stønnende feler, ramlende perkusjon og uventede innslag med cymbalom, som nesten høres ut som en eggdeler i 500-kilos klassen spilt med treklubber. Det finnes her også langsomme mollstemte melodier som utstråler en slags robust skjønnhet. Sporene er korte og omtrent halvparten er instrumentale. De fleste har sin rot i tradisjonell Yiddish folkemusikk, men du vil knapt nok legge merke til akkurat det.

Pussig nok går det sopptråder fra Black Ox Orkestar over til Cerberus Shoal når det gjelder bruk av østlig folkemusikk (fra Nord-Afrika, Midtøsten, Tyrkia og Balkan) og fetisj-dyrkelsen av bassklarinett. Det er også et slektskap med Tower Recordings og andre av de fjerneste utskuddene fra den nye folk-undergrunnen. Politisk og ideologisk tar alle disse utgangspunkt i 60-tallets egentlig protest-bølge (hva dette innebefattet kan diskuteres i lang tid) og østlige musikkreiser.

Lyden på Ver Tanzt? er direkte og naken, omtrent som på en live innspilling. Dette er antageligvis noe av det mest unike du vil finne i 2004.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Flying Lotus - Cosmogramma

(Warp)

Med Cosmogramma befester Flying Lotus sin posisjon som en av de mest kreative og lekne artistene i dag.

Flere:

Band of Horses - Everything All the Time
A Silver Mt. Zion - Horses in the Sky