The Clash
Green Day
Lame Ducks

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Poppers

Debutalbumet inneholder mindre punk enn man kanskje skulle forvente.

Omtrent alt i innpakkinga av denne skiva gir inntrykk av anarkipunk, sinne og hat. Når låt nummer en setter i gang blir jeg derfor svært overraska. Back At You er rein pop med melodi, tangenter og relativt snille koringer. Store deler av denne skiva er nemlig poppunk og lite annet. Om disse gutta bærer aggresjon i seg, så holder de litt igjen. Riktignok er det utløp for slike følelser i teksten, men musikken blir aldri så hard som forventet.

Det låter ikke California av Flat Tire, heller ikke New York eller London. Det kan likevel virke som om de ønsker å nærme seg et britisk uttrykk. Algorythms ligger nok noe på siden av norsk punk ellers. Tangentbruk er tidligere nevnt. I tillegg bruker disse gutta utradisjonelle elementer (i alle fall innen punk) som forsøk på rap, visesnutter og ballader (den skjulte bonuslåta). Enkelte låter blir mest bare rett-fram rock. Noen ganger får man servert små doser oi. I'd Do It Again minner mest om heavy rock. Directions høres ut som 80-talls stadionmetal. Avslutningen Phifteen har ska-partier.

Disse unge guttene lykkes ganske godt med de fengende låtene på begynnelsen av Flat Tire. I tillegg funker de mer punka partiene. Når de klarer å være både tøffe og melodiøse er de i ferd med å fortjene stempelet "unge og lovende". De kunne kommet enda heldigere ut av det ved å konsentrere seg om å lage streit, melodiøs punk.

Algorythms er ikke aller best i klassen som låtskrivere eller utøvere. Plata låter litt hjemmesnekra, men det er kanskje noe av poenget da de kanskje ønsker å oppnå et slags gatepunk-sound. Sansen for melodi kan derimot være noe å satse videre på. De er ikke langt unna å komme opp med refrenger som virkelig fester seg. Flat Tire blir i tillegg litt lang. Dette er nok for å gi fansen mest mulig musikk. En god tanke, men de sliter nok litt med å holde på oppmerksomheten til den jevne punkrocker. Nedskjæring til kun de beste ideene kunne vært fordelaktig. I tillegg kunne de med hell rendyrket de mest punka sidene sine.