Richard and Linda Thompson
The Handsome Family

Lay Down Your Arms - Stonefish Brigade (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fisherman's blues

Lovende americana med duft av folkrock og prog fra oljebyen.

Stonefish Brigade fra Stavanger har skapt seg et godt navn i hjembyen de siste par årene gjennom konserter og to plateutgivelser, der Shackles Undone er første utspill under vingene til CCAP – Stavangerselskapet som blant annet også har undervurderte og ytterst flotte Helldorado i stallen. For undertegnede er dette første bekjentskap og det låter slett ikke så verst, selv om det kanskje skorter litt på låtmaterialet. I et opptråkket americanalandskap tilføres det elementer av folk og prog – uten at det nødvendigvis hever resultatet hele veien.

Presseskrivet forteller om et band som i Stavanger Aftenblads kåring av Rogalands 50 beste sanger, kom som nummer 8 med låten Winter (ikke med her). De har ellers markert seg på den lokale Zoom-finalen i oljebyen, deltatt på by:Larm i '07 og har fått svært gode anmeldelser for denne platen i den lokale pressen. Stonefish Brigade har med andre ord markert seg ganske kraftig i hjemfylket, uten at det har skapt de store bølgene i resten av landet.

Stormfulle hav, skiftende vær, lys og mørke. Sentrale elementer fra Vestlandet, som også preger tekstuniverset til denne folkerike gjengen. Med låttitler som Turn on the Lights, This is the End og Doors er det umulig å ikke tenke på Jim Morrison, selv om det nok er andre inspirasjonskilder som står bandet nærmere. Stonefish Brigade oppgir Nick Cave, Pink Floyd, Johnny Cash og a-ha blant sine største forbilder og karakteriserer musikken sin som "energetic dark country-rock". Vel, her er nok noe derfra, men det er jaggu mye annet som skinner gjennom. Det spriker, og dette har kanskje noe med at hele fem av de sju medlemmene bidrar på låtskriversiden.

Shackles Undone har også en mild bris fra den grønne øya i vest og ikke minst ekko fra den britiske folkrock-scenen rundt Fairport Convention. Når vokalist Morten Fiskås mørke og kraftfulle stemme smelter sammen med Silje Viges (hun fra Grand Prix, ja) gir det visse assosiasjoner til Richard og Linda Thompson, selv om Stavangerbandet selvsagt ikke er i nærheten til å matche det havarerte ekteparets genialitet.

Med fløyte, trekkspill, mandolin og banjo som krydder seiler låtene i flere retninger, som likevel bindes sammen av den flotte stemmen til Fiskå (som på et vis gir assosiasjoner til Sivert Høyem). Bandet spiller stødig og bra, og på sitt beste er de riktig så flotte å lytte til. Blant fine øyeblikk på skiven må det slentrende åpningssporet Why Do You Want to See the End of the World trekkes frem. Gospelduftende O' Lord og balladen The Ice Melts Slowly er andre topper, som likevel ikke tar bort følelsen av et album med for mange seige og anonyme dødpunkter til at det står løpet helt ut. Likevel er det neppe tvil om at Stonefish Brigade har levert et album som nok vil behage ganske mange, og jeg tar nok ingen store sjanser med å spå at bandet avgjort kan være et navn for fremtiden.

En mer rendyrking av nettopp energisk, mørk countryrock er kanskje veien videre. En nedtoning av progelementene og fløytespillet ville i alle fall vært av det gode. Hvis sjumannsbandet tar med seg det beste herfra er det likevel neppe tvil om at neste utspill kan være noe å se frem til. Til da; sjekk de ut på en scene. Det har i alle fall jeg tenkt å gjøre hvis anledningen byr seg, for det er å håpe at Stavangerbandet i livetapping har mer krutt på lager enn det Shackles Undone totalt sett innehar.