The Seeds
The Standells
The Fuzztones

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Easy come, easy go

Svensk garagepop-revival med Farfisaogelet og fuzzgitaren stilt på max. Lettbent moro.

Svenskene flekker til med interessante pop- og rockeprosjekter for tiden, og Caesars Palace er intet unntak. Egentlig har de allerede levert to tidligere utgivelser basert på samme lest, men når er det alvor. På Youth Is Wasted On The Young (1998) og Cherry Kicks (2000) gikk det i rølpete og bråkete garagepop/garagerock, som passer fint inn i revival-bølgen som kom med blant annet The Fuzztones og The Crawdaddys. Litt mer moderne miksing over sakene, men fremdeles med fuzz-gitarer, Farfisa-orgel og skranglete låter får vi på Love For The Streets.

Caesars Palace høres akkurat sånn passe skranglete ut, nok melodisk til at de klarer å generere hitsingler med MTV-rotasjon, men også såpass uryddig og rølpete at det ikke blir kjedelig. Om dette er garagepop, garagerock eller stomp er for meg litt usikkert, men følelsen at dette er et svensk produkt er helt fjernt. César Vidal på vokal har en akkurat passe skarp stemme, som limes helt pent tett inntil bråket fra gitarer og en meget kurant trommis - det svinger og rocker. Bandet selv framhever at de denne gangen er strammere i spillingen og konsertene kommer derfor til å bli en mer hyggelig opplevelse. De har nemlig fått litt tyn for ujevne liveopptredener, men nå lukter det klingende mynt og utenlandslansering.

Hovedfavoritten min er såklart førstesingelen Jerk It Out, en lettbent vinner der Farfisaorgelet på modus "extra dry" drar hele veien igjennom. Fengende og genialt enkelt. Men både låter som Candy Kane og Over 'Fore It Started gir knall valuta. På Over 'Fore It Started spøker Beach Boys og Ramones i bakgrunnen, mens Candy Kane (selvfølgelig) er den søteste av alle låtene. Samtlige 14 låter holder mål, selv om ikke alle er strengt tatt nødvendig eller ønskelig å dypdykke ned i (vi snakker da heller ikke denne gangen om progrock, må vite).

Det som skjemmer litt på Love For The Streets, er vel at orgelet får en vel dominerende plass på plata. Syns man at Farfisaen blir noe drøy som henholdsvis ledetråd eller bakgrunnsvegg i samtlige av låtene, så bør dette inntas i porsjoner.

Dette er helt glimrende powerpop, som sikkert vil være et alternativ både for punkinteresserte som trenger periodevis mykere stimulans, og Weezer-fans som vil ha noe nordisk å putte i spilleren. Interessen for å sjekke ut konsert med dette bandet steg betraktelig etter gjennomspillingene, her blir det sikkert nok av fart og spenning.

Pinetop Seven - The Night's Bloom

(Barbary Coast / Empyrean)

Låtar i ei cinematisk folkrock-ramme, som veks og blir til vemodige og rike sinnbilete.