Koop
Kyoto Jazz Massive
Trüby Trio

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Miksmastere i toppform

Shaun Escoffery tar omveien gjennom den europeiske klubbscenen før han muligens entrer hitlistene.

Shaun Escoffery er en relativt ukjent, britisk r&b-artist som etter at et begrenset opplag av singelen Space Rider ble sluppet i 2001, er blitt en slags yndling blant enkelte europeiske DJer. Særlig de med base i Tyskland, som for eksempel Jazzanova og Koop (begge tilhører München-labelet Compost Records), elektronikaguru Peter Kruder, britiske 4Hero og DJ Cam. En liten digresjon: På en av klubbkveldene til Jazzanova i Berlin fikk det danseglade publikum, undertegnede inkludert, hørt rekkevidden av black music-innflytelsen på den tyske elektronikascenen i praksis, som inkluderer en god del hip-hop og r&b i repertoaret. Derfor er det kanskje ikke så rart at blant annet tyskerne har lagt sin elsk på Shaun Escofferys varmhjertede stemme og hans melodiske soul.

Gildet åpner med Jazzanovas remix av Let It Go, et umiskjennelig stykke Jazzanova-musikk: Groovy, dansbar elektronika basert på heit soul, med stemningsveksler fra følsomme rytmer til steintøffe beats. Dette er noe av det beste fra Jazzanova siden platedebuten i 2002, og denne låta befinner seg i samme gate som det usedvanlig vellykkede samarbeidet de seks tyske elektronikaprodusentene hadde med Vikter Duplaix på plata In Between. Nestemann ut er den britiske DJen Mark de Clive-Lowe som varter opp med sløye jazz-beats i sin remix av Escofferys Into the Blue. Den svenske jazzduoen Koop drar opp tempoet med en grisete tradjazz-variant av Breaking Away så Escofferys vokal nesten forsvinner i en sky av cymbaler og hissig kontrabasskomp.

Videre fortsetter 4Hero med en mix av Into the Blue, en friskere, dansbar, funky og mindre blå grunnstemning enn det Clive-Lowe fikk til på grunnlag av samme låt. Likevel er det vanskelig å si at den ene remixen er bedre enn den andre, fordi de har vidt forskjellige grunnstemninger. I alle fall er det interessant å høre hvordan det samme låtmaterialet danner grunnlaget for ulike tolkninger som etter DJens velbehag og egne preferanser kan slå ut i alle retninger. DJ Cam har gjort en storslagen ballade ut av Give Everything. Han har muligens en forkjærlighet for det pompøse, for dette er en låt som tar for seg de store temaer som livet, døden og kjærligheten tonesatt av Shaun Escofferys innlevelse og karismatiske vokal.

Toshio Matsuura, som blant annet har samarbeidet med Kruder & Dorfmeister, Kyoto Jazz Massive og Gilles Peterson, står bak en litt kjedeligere bidrag. Conversations of the Heart er en remix basert på brasilianske rytmer, som oppleves som litt oppbrukt og 1998-aktig blant dette vinnerlaget av remixede låter. Etter denne lille dumpa, der lytterens tålmodighet etter et par minutter muligens blir satt på prøve, trår DJ Spinna til med en glimrende remix av Space Rider. To av høydepunktene kommer mot slutten av plata. Her får igjen 4Hero slippe til med en mix av Let It Go, og Peter Kruder - kjent som ene halvdel av Kruder & Dorfmeister - avslutter med en kontemplativ og lounge-aktig "tolkning" av Space Rider.

Summa summarum: En rekke ulike DJer og produsenter har fått grafse fritt i Shaun Escofferys låtmateriale og resultatet er en strålende samling remixer, som favner alt fra powersoul til jazz, dansbare grooves og frekk slickness. Plata er et kroneksempel på en vellykket fusjon mellom soul, jazz og funk med noen av de beste produsentene og remixerne innen soulinspirert elektronika.