[capsule review in English available]

Talk Talk

Going Nine Ways From Wednesday - Anne Marie Almedal & Erik Honoré & Jan Bang & Nils Chr. Moe-Repstad (2001)
Heliographs - Erik Honoré (2014)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Organisk, akustisk, elektronisk

birth wish visker ut skillet mellom produsent og musiker.

Dette er første utgivelse i Panavizion Series og består av 10 spor skapt av Arve Henriksen, trompet, og Christian Wallumrød, piano, som de eneste lydkildene. Grunnleggerne av konseptet panavizion series og pan m records, Jan Bang og Erik Honoré, har bearbeidet disse lydkildene gjennom sampling og re-sampling og annen elektronisk behandling i real time, det vil si live. Med andre ord en ganske avansert prosess som har resultert i utrolig fargerike og spennende lydlandskaper.

Jan Bang er kjent for livesampling tidligere, gjennom deltagelse i Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz, og er en markant skikkelse i norsk musikkliv som musiker og produsent med vid musikalsk horisont. Det samme gjelder også Erik Honoré, også fra Kristiansand. Disse har funnet tilbake til hverandre i dette konseptet siden de spilte sammen i bandet Woodlands, og senere Room, i miljøet rundt det legendariske plateselskapet T23 basert i Kristiansand på 80-tallet.

Henriksen og Wallumrød er velkjente og kjære kontemporære jazzartister kjent fra forskjellige konstellasjoner som blant annet Supersilent, Audun Kleive Band, Christian Wallumrød Trio, og er altså invitert av Bang/Honoré for å representere utgangspunktet for birth wish.

Musikere med ståsted i jazz og det elektroniske miljøet har en stund samarbeidet, og kombinert elementer fra begge leire. Dette samarbeidet har blitt initiert av jazzmusikere og også i stor grad foregått mye på jazzens premisser. Et uttalt formål med Panavizion Series og spesielt birth wish er å endre disse premissene ved å sette de elektroniske elementene i sentrum ved å sette sound, atmosfære og en annen estetikk i kjernen av prosessen via ekstensiv live behandling som dogme, - men fremdeles beholde et element av improvisasjon, som er jazzens kjennetegn.

Denne krevende filosofien er altså utgangspunktet for denne utgivelsen. Den er interessant fordi det er et forsøk på å viske ut skillelinjene mellom produsent og musiker, som forsåvidt har svært prøvd lenge, og den er interessant fordi resultatet er ekstremt vellykket. Det er vanskelig å skille disse rollene fordi de er så vevet inn hverandre.
Det beste eksempelet får vi allerede på åpningskuttet Drizzle, der tempoet i låten plutselig blir pitchet ned og så opp igjen. Melodien går ned i en bølgedal for noen sekunder før den stiger opp igjen til sitt utgangstempo. Denne effekten setter tempo og rytme inn i et helt nytt perspektiv som ikke hadde vært mulig uten elektronisk manipulering. Det høres ut som et enkelt grep, men resultatet griper inn i ørets oppfattelse av tid og rom på en måte musikk ikke har gjort det før.

En annen styrke ved denne utgivelsen er at den ikke terper på slike grep, men hele tiden er i utvikling. Wallumrød spiller ikke bare på tangentene, men antagelig også på strengene i pianoet, og utvider soundet og potensialet i sitt instrument på en vakker måte. Settingen tillater at dette skjer. Han varierer også i intensitet, og går fra minimalistiske klangutforskende enkeltslag på tangentene til mer voldsomme og komplekse utbrudd. Dette er spesielt på de to versjonene av tittelsporet der de enkle tangentslagene blir gjort til ambiente pulser og klanger som bølger frem og tilbake mellom ytterpunktene i lydbildet.

Zero Visibility blir noe nytt igjen der Wallurød er voldsom, Henriksen flyter på toppen med sitt karakteristiske forføreriske sound, og under lurer Bang/Honoré med et ambient teppe som binder dem sammen.

Mye av det samme preger Soaring. Men denne gangen begrenser Wallumrød seg til å spille stakkato på de mørkeste tonene uten den samme klangbunnen, og frigjør dermed Henriksen som spiller på et stort register. Lydbildet blir nok en gang komplett via Bang/Honoré.

I tillegg til den tekniske grunnlaget som muliggjør dette proskjektet har birth wish også en annen dimensjon. Den bærer preg av å være svært organisk, følelsesladet og billedmalende, og skaper assosiasjoner til blant annet Weidemanns dypt grønne abstraksjoner av skogsbunn og fuktighet, forråtnelse og nytt liv, kjærlighet og savnet av kjærlighet.

Dette er en av de mest spennende utgivelsene i året 2000. Prosjeketet Panavizion Series vil fortsette å gi ut plater og bør følges med argusører fordi dette rett og slett er banebrytende både på nasjonalt og internasjonalt plan. Hold for øvrig øyne og ører åpne for andre produksjoner Bang/Honoré er involvert i, for den saks skyld også Wallumrød/Henriksen.

birth wish er et monument over kreative krefter i norsk musikkliv.