Orbital
Sabres of Paradise

Bicycles & Tricycles - The Orb (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Orb leker seg i remix-land.

Alex Patterson viser nok en gang at Orb kan levere fluffy låter. Gjenkjennelig Orb, mer eller mindre ugjenkjennelig i forhold til originalsporene.

Nå har The Orb aldri vært kjent for å levere korte og catchy versjoner av låtene de remixer, og det gjør de heller ikke denne gangen. Med noen unntak lyder det umiskjennelig som rene Orb-låter, kanskje med en eller annen twist av låtene de ble satt til å skru sammen på nytt.

Auntie Aubrey's Excursions Beyond the Call of Duty Part 2 er et dobbeltalbum med 20 remixer som Orb har gjort siden forrige "Excursions". Spennvidden denne gangen går fra KLF, Primal Scream og Can til Robbie Williams, Art of Noise og Lisa Stansfield. Låtene er i det hele tatt veldig forskjellige i utgangspunktet, men felles for dem alle er at det lyder Orb lang vei, på godt og vondt. Kvaliteten er til tider ujevn, uten at det kun kan forklares med utvalg av originalmateriale. Orb går nemlig ikke av veien for å plukke en sang fullstendig fra hverandre og sette den sammen igjen til en halvtimes svalende ambient dub, uten å bry seg nevneverdig med at resultatet ikke inneholder et eneste gjenkjennelig moment fra låta de egentlig skulle remixe. Mye kan skyldes Alex Pattersons ukuelige kreativitet på produksjonssiden, mens annet kan komme av hans noe aparte sans for humor. Humor er vel og bra, men det blir ikke alltid like god musikk av det.

Så er også tilfelle denne gangen, noe som slår både negativt og positivt ut. For å gjøre seg ferdig med det negative først: noen av sporene er beint fram kjedelige og langtekkelige. KLFs klassiker 3am Eternal går ingensteds, ei heller Primal Screams Higher Than The Sun. Lisa Stansfield-låta lukter en rask neve dollars framfor et fint stykke chillout. Bare det å ha med Robbie Willams på en Orb-utgivelse er egentlig nok til å fremkalle en solid dose skepsis, men når Orb gjør I Started A Joke om til en elektronisk gla'reggae/calypso-låt deler trolig lytterne seg i latter og gråt. Selv tilhører jeg førstnevnte, og syns bruken av humor til tider er befriende og underholdende, riktignok uten at kvaliteten på musikken tjener så mye på det. Penguin Cafe Orchestra-remixen høres ut som noe Jean Michel Jarre kunne snekret sammen på en god dag.

Av høydepunkter rent musikalsk er det imidlertid langt flere. Rick Wrights Runaway er blitt et langt, deilig ambient-gjesp, mens Tubeway Army ikles den gode, gamle, sløye elektroniske dub-stilen Orb i sin tid introduserte. De fleste låtene holder seg i det ambiente landskap, men Oldfield vs The Orb - Sentinel har også klare referanser til tidlig minimalistisk techno og elektro. En kjølig og behagelig rytmisk affære. Både Can og The Grid får tjukke lag med Orb anno 1993 påsmurt, til glede for nye og gamle Orb-tilhengere. Min personlige favoritt er uten tvil Meat Beat Manifesto's Radio Babylon (Beach Blanket Bimboland mix), som åpner svevende med regndråpe-synth og harmoniske og hyggelige melodilinjer. Rytmen elter låta videre, og sammen med en mørk Orblivion-bass drives den opp og fram til den ender i et fantastisk sammensurium av acid-drypp, synth-melodier og pling-plong-ekko-klokkeklang. Et høydepunkt som har fått flere runder på repeat-knappen, til stadig større fornøyelse.

Samlingen avsluttes med en obskur sang i denne sammenhengen, nemlig Mindless Drug Hoover's The Reefer Song (Gras Garden Of Childs mix), som er en morsom, men ikke spesielt bra, folk-ska-punk-storband-låt. "It's a reefer, do you want some, seargents, or would you prefer me to shove it up your ass?" er ikke vante tekstlinjer fra Orb-utgivelser, men kanskje illustrerende for Alex Pattersons sans for humor.

Sett under ett er plata gjennomgående bra, med et par unødvendige øyeblikk. Høydepunktene veier opp for de mer stillestående remiksene, og for en Orb-tilhenger er det et gledelig gjenhør og et underholdende stykke ambient/dub/house.