cover

Ompa Til Du Dør

Kaizers Orchestra

CD (2001) - Broiler Farm

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
New Wave / Avantgarde / Revy / Vaudeville / Alkojazz

Spor:
Kontroll På Kontinentet
Ompa Til Du Dør
Bøn Fra Helvete
170
Rullett
Dr. Mowinckel
Fra Sjåfør Til Passasjer
Resistansen
Dekk Bord
Bak Et Halleluja
Bris
Mr. Kaizer, Hans Constanse Og Meg

Referanser:
Nick Cave and the Bad Seeds
Tom Waits
Stavangerensemblet
Einmal Kommt Die Liebe
Einstürzende Neubauten

Vis flere data

Se også:
Død Manns Tango - Kaizers Orchestra (2002)
Evig Pint - Kaizers Orchestra (2003)
Maestro - Kaizers Orchestra (2005)
Våre Demoner - Kaizers Orchestra (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Dropp Pelle, men ta med parafintønna.

Nyveiven er tilbake, sett dere til bords, det er servert - i tønner!

Jøsskes, denna kom fra ytre venstre, gitt! Riktig nok har man fra folkemunne kunnet plukke opp lovende rykter rundt bandets bruk av tønner, felger og andre instrument-obskuriteter. Likeledes har forbløffede tunger under glødende øyne kunnet berette om Kaizers' hypnotiske og energiske scenetekke. Men nå er man ikke lenger selv av den arten som hyppigst frekventerer konsertlokalene (jeg har snarere en sterk tro på kraften som ligger knyttet til kombinasjonen av et brukbart anlegg og en god sofa). I dette tilfellet har ene og alene live-ryktet vært sterkt nok til å fange min interesse, og sånt skjer ikke hver dag, må vite.

Nå som kr. 119,50 er investert og skiva er prøvd ut på ovennevnte kombinasjon, er jeg veldig glad over å kunne konstatere at Kaizers' ikke bare er en av de mange live-hypene som får problemer med å forsvare sitt rykte i form av digitale riller. Ompa Til Du Dør er ei skive som angriper sanseregisteret, og ikke minst referanseregisteret, fra mange ulike vinkler, og som på sitt beste engasjerer topplokk og tottelotter i broderlig fordelte prosentandeler. I sum har de seks unge rogalendingene i Kaizers Orchestra laget et oppsiktsvekkende verk som, sett mot dagens populærmusikkbilde, trekker veksler på mindre utbroderte deler av musikkhistorien.

Vi kan starte med noen tanker rundt lydbildet bandet tar i bruk: Den sobre produksjonen sender i utgangspunktet tankene i retning av en tid da punken lå i rykende ruiner på det gryende 80-tallet: Vi snakker nærmere bestemt om nyveiven, eller "New Wave" som anglosakserne i vest yndet å kalle det. I mine assosiasjoner maner Kaizers' tørre gitarer og rautende saksofoner fram minner som favner så vel britiske band som Madness og The Specials, som norske Kjøtt, The Aller Værste og (Gud bevare) Stavangerensemblet. Jeg vil likevel haste til for å understreke at bandet på genialt vis klarer å styre unna dypere paralleller til nevnte eller andre band fra denne epoken. Det er så vidt jeg hører ingen direkte arrangementsmessige eller tonale blåkopier å finne i disse låtene. Assosiasjonene retter seg først og fremst mot en overordnet, intuitiv formening om nyveivens lydbildemessige bestanddeler. Etter noen runder synker de inn i materialet og blir en del av Kaizers' eget tilsynelatende svært bevisste uttrykk og identitet.

Det var formen det. Når vi nå beveger oss inn mot innholdet blir det derimot mindre ryddig, men samtidig jævlig spennende. Jeg er beint fram kraftimponert over Kaizers' uanstrengte og genuint lydende omgang med forne tiders musikkformer. I det ene øyeblikket sitter vi ved et askeoverstrødd bord på ei brun kneipe i 30-tallets Tyskland, mens nattblekede Marlene Dietrich-kopier spiller frem en selsom blanding av cabaret og revy fra scenen. I det neste står vi på et torg i en liten fransk landsby, der et skramlete orkester byr på skillingsviser og vaudeville foran et lattermildt, men avmålt, publikum.

Hørte jeg en ensom harpe der ute kvide "Det har jo Tom Waits allerede gjort!"? Jo visst har han så, og Waits' verker rundt midten av 80-tallet er for ordens skyld en nesten uunngåelig referanse for denne plata. Men, da må vi samtidig passe på å føre tyske Einstürzende Neubatens tunge tønneperkusjon til referanseprotokollen også. Du vil sikkert kunne finne flere andre å legge til på egen hånd, men i sum tviler jeg på at du vil få noen lang liste - i seg en god indikasjon på at Kaizers' ikke leverer hverdagskost. Foruten nevnte band er det kun norske Einmal Kommt Die Liebe jeg personlig ønsker å legge til i denne teksten. Hvorfor? Fordi de med sin genuine tilnærming til skillingsviser og "ompa" er det nærmeste en kommer Kaizers' musikalske stamtre innen norsk populærmusikk.

Skal vi se - er det så mye mer å si da? Jo! Vokalist/låtskriver Jan Ove Ottesens og gitarist Geir Zahls tekster fortjener faktisk litt ekstra oppmerksomhet. Gjennom en forløsende trofast rogalandsdialekt pakker de inn små syrebomber i like mengder kynisme og humor. Det er denne blandingen, eksemplifisert gjennom låter som Kontroll På Kontinentet, Rullett og tittelkuttet, som lyrisk plasserer dem skulder til skulder med "genrens" norske konge, Michael Krohn. Og med det plasserer de den kunstneriske prikken over i'en på dette debutvidunderet.

Ompa Til Du Dør ender dermed opp som en 44 minutter lang salig og spennende blanding av atonale pumpeorgler, tønneskrammel, uhøytidelig spetakkel, gode låter og en solid dose proff eksentrisme med "slærk" i sida.

comments powered by Disqus

 



-snikmördaren
2002-01-14Vodka, kalinka, rullett og kaviar!

Med denne fengende og originale plata har Kaizers Orchestra skapt en ny grein i norsk musikk. Dette er noe helt annet enn hva vi har hørt fra noe som helst slags norsk band før, og vi liker det!

Med kule historier og vanvittig bra musikk i tillegg, gjør denne cd'en en hver fest uforglemmelig og enhver kjedelig ettermiddag meningsfull. Snurr cd'en og lev deg inn i historier om stakkars Sven som prøvde å bestikke Christianias politi, men som nå må danse ompa til han dør, bli med ned i Marcellos kjeller og spill russisk rullett, eller vær med den lamme, glemte krigshelten som ble krigsoffer etter å ha reddet fem liv i krigen. Og bli for all del med mr. Kaizer på resistansefest! Et trygt kjøp!

Stian
2002-07-30Nei, nei og atter nei.......

Nå må vi snart slutte a gi Kaizers terningkast fem og seks. For det første spiller de elendig, og for det andre (og det viktigste), låtene er jo og elendige, Alt de trenger å gjøre er å slippe en god fis på scenen, så hopper jo kritiker Norge i taket, og kaller det nyskapende og spennende. Jo dårligere vi spiller, jo mere selger vi. Ta dere sammen, kritikere. dette er dårlig musikk.

Thomas Olavsen
2002-08-25Dårlig mix av Sputnik og Neubauten

Kaizers er pinadø det mest forsøpla og jævligste band som finns. Jeg er så drittlei deres helvetes ompahelvete at jeg får vondt. De høres f*** meg ut som en dårlig mix av Sputnik med en grusom forferdelig grøtvokal og Einsturzende Neubauten. Heldigvis kommer disse bondeknølene til å falle sammen et korthus etter de har spilt seg ut over hele f***ings Norges land. Fenomenet Kaizers kommer til å dø ved deres neste plateutgivelse, heldigvis. Hvem husker ikke Di Derre? Nei, måtte disse pygmeene sperres fra det kulturrelle rom isteden for å plage oss normale folk som ikke har hengt seg hypen.

Bottin
2002-08-28Kaizer trenger ikke forsvar

...men jeg gjør det for det. Som en anti-trend kar, burde jeg egentlig mislikt Kaizers stort fordi de er så folkelige og populære. Men nei, musikken er sjarmerende, dialekten er sjarmerende, arrangementene er sjarmerende og historiene er sjarmerende.

Hele plata er sjarm rett gjennom. Det er riktignok ikke den beste musikken jeg har hørt. Det nøler jeg ikke med å si. Men at det er blant de mest fengende og originale fremstøtene i rocke-Norge på en god stund, det vil jeg påstå. Jada, Wunderkammer, jada, Tom Waits, jada jada. Men dette er et colombi egg og en hel paragraf i janteloven. La Kaizers være Kaizers og de vil overbevise deg også!

RG
2002-09-15Utrolig bra

Kaizers er noe av det beste som har hendt Norsk musikk. Nytenkende og originalt. Hvem har vel deljet løs på oljefat, bilfelger og spilt på pumpeorgel før og fått det til å høres bra ut? Og de som sier at tekstene deres er meningsløse vet ikke helt hva de prater om, stikkordet er metaforer.. For at artister skal lykkes må de ha noe å fortelle til publikum. Det produseres mye søppel i platestudioene for tida, men jeg håper -og tror at kaizers vil være med oss i mange år framover.

Kristian Holand
2002-09-16Dårlig mix av Sputnik og Neubauten ??????

- ref tidligere innlegg, derav overskriften.

Å hevde at Kaizers Orchestra er en pest & en plage er fullt legitimert å mene. Å legge et dokumentert innlegg av slik art er det også, såfremt de argumenter en bruker har noe substans.

Å begrunne det med "De høres f*** meg ut som en dårlig mix av Sputnik med en grusom forferdelig grøtvokal og Einsturzende Neubauten" er alene grunn nok til å vedkommende som har skrevet innlegget, burde tenke seg om to ganger før du trykker "enter".

Når du attpåtil signerer innlegget med falsk navn & at det navnet du faktisk signerer med, er Kaizers egen agent, faller det hele på sin egen urimelighet.

Når du til slutt tillater å inkludere deg selv i det du kaller for "normale folk", er det vel ei klokke som burde ringe for noen og enhver her...

silje haga
2002-11-18dårlig mix av sputnik og neubauten?

Asså, at du ikke liker kaizerne er en helt ok ting, alle kan ikke mene det samme, men som du ser er Kaizer-fenomenet fortsatt brennende, og de har ikke dødd ut ennå. Dessuten kan du holde deg saklig, å bruke ord som "f***" o.s.v er en overdrivelse. Som kristian holand sa: tenk deg om to, gjerne tre ganger før du trykker enter.

Herr E
2006-08-24Håh!

Døde Kaizers ved neste plateutgivelse?
Nei.
Den som kom deretter igjen?
Nei.
Er Kaizers døde nå?
Nei, de har sjarmert Europa i senk.

Kaizers Orchestra er kommet for å bli, og det er helt genialt.

Maria
2008-04-17Ironsik.

Morsomt å se hva folk mener som dette bandet... Kan jo bare se hvordan de har utviklet seg gjennom årene og hva de er pr dags dato. Hvert eneste album de har gitt ut har vært en suksses og de ER en STOR suksses idag. Dårlig musikk sa du? Se hvor mange som har kjøpt de div albumene som er gitt ut og fortell meg om dette er dårlig musikk.

Artikler, nyheter


Ekstranummer #61: Nostalgi i slengbuksas tidsalder: Den norske retrobølgen på 70-tallet, Del 5

Filmindustrien befant seg i syttiåra i ei hard klemme. Skulle den satse på tidsriktig sosial ’relevans’ eller peise på med det den alltid har vært best på, pur eskapisme? Svaret, og de store pengene, lå i en mellomløsning: Tidstilpasset og trendriden

Podium

Hovedsiden / Siste:

Til Vigdis av Jan Garbarek
06.04.14 - 17:56

Indie band i Oslo søker trom...
23.03.14 - 15:52

Bassist sökes till osloband
17.03.14 - 22:40

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo