Watermarks (Selected Songs 1991-2002) - The Walkabouts (2003)
Slow Days With Nina (A Tribute to Nina Simone) - The Walkabouts (2003)
Shimmers - The Walkabouts (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

1995-2001

Flere glemte og gjemte perler fra The Walkabouts. Denne gangen fra de siste seks årene.

Siden midten av 80-tallet har det sympatiske ekteparet Chris Eckman og Carla Torgerson stått som gran og bjørk ved siden av hverandre. Gjennom bandet The Walkabouts og duoen Chris & Carla har de gradvis utviklet sin egen stil fra folkbasert rock til å inkludere mer sofistikert pop, dub, og til og med små drypp av electronica og jazz, uten at de har mistet identiteten sin. The Walkabouts har opp gjennom årene blitt knyttet opp til bølgebetegnelser som grunge og americana, men det ser ikke ut til å ha affisert dem det minste. Seattle-bandet har overlevd mange utskiftninger gjennom karrieren, opplevd sine ups and downs, men stadig vendt tilbake med solide plater. Denne samleren er en glimrende måte å bli bedre kjent med bandet, og en fin mulighet for oss semi-samlere til å hanke inn spredt materiale fra de siste årene.

En personlig bekjennelse: Jeg har alltid vært mest svak for The Walkabouts' folkrock-plater, og holder derfor deres tidlige periode aller høyest. Cataract (1989), Rag & Bone (1990), New West Motel (1993) og i særlig grad Satisified Mind (1993) er alle moderne amerikanske klassikere. Drunken Soundtracks tar for seg "lost songs and rarities" mellom 1995 og 2001, og jeg innser dermed hvordan denne perioden har blitt noe undervudert hos meg. The Walkabouts er stadig i utvikling, og det er faktisk de seneste opptakene som er mest interessante her. Låtene presenteres i omvendt kronologisk rekkefølge, så vi starter med 2001 og går tilbake til 1995 (med noen sidespor), noe som gjør CD1 til den beste.

Det er tydelig hvordan Eckman sørger for de mørkeste stemningene i bandet, mens Torgerson vakkert besørger de lettere popvisene (og tilsammen blir de litt som Lee & Nancy). Man må også nevne multi-instrumentalist Glenn Slater som har vært blant bandets mest trofaste medlemmer, og som står for mye av de underliggende stemningene i The Walkabouts.

Det er også merkbart hvordan Eckman/Torgerson har tatt sin landsens amerikanske bakgrunn inn til de europeiske storbyene (de bor i Lisboa deler av året så vidt jeg vet), og man kan høre hvordan musikken deres har fått stadig sterkere preg av en slags elegant urban noir, mer brostein og mindre tømmer. Mens Satisfied Mind var en plog gjennom amerikanske musikkåkre, så var Train Leaves at Eight (2000) en reise gjennom europeiske storbyer, et møte med blant andre Jacques Brel, Neu!, Midnight Choir og Deus. De strevde en periode med å finne den rette balansen mellom kontinentene, og både Devil's Road (1996) og Trail of Stars (1999) var skuffende anonyme og nærmest sterile utgivelser, mens Ended Up a Stranger (2001) og Nighttown (1997) står igjen som mer vellykket. På Drunken Soundtracks kan vi nyte noen glemte perler fra hele denne perioden, og med det skjønnsomme utvalget som er foretatt her får vi en kombinasjon som de fleste bør kunne leve med (selv om de kunne tatt med Galveston fra Out of the Blue #6...)

Utvalget gir en bred og god dokumentasjon over deres videreverdigheter, og her er liveopptak (Bonnie & Clyde med The Nighttown Orchestra), remikser (blant annet en country-mix av hitten med den Grand Prix-klingende tittelen The Light Will Stay On), b-sider fra singler samt kutt fra diverse samle- og hyllestplater. Drunken Soundtracks er dermed ingen best-of, men heller ingen skrapsamler. Den er en naturlig oppfølger til Death Valley Days (lost songs and rarities 1985-1995) fra 1996, og med disse to utgivelsene dokumenteres faktisk noen av The Walkabouts aller beste sider.

Det er ikke så veldig mye igjen av den opprinnelige countryrocken å spore her, og det er vel like greit. The Walkabouts hadde på en måte gjort sitt i det terrenget. Det er derfor bra at de ikke ser ut til å stagnere, men heller stadig søker mot å utvikle eller innlemme nye uttrykk. Deler av The Walkabouts står bak det "hemmelige" dubbandet I (deres 2002-plate fikk 6 av 7 på groove), og dette er en stil de behersker overraskende godt. Så når de tolker Jacques Brel med en dub-utgave av People Such As These som et av platens høydepunkt skjer det like stilsikkert som på Townes Van Zandts mørke Sanitorium Blues, og Neil Youngs Albuquerque fremføres naturlig side om side med 22 Pistepirkkos Shot Bayou. Denne gjengen har tøyelige grenser for hvor de henter sin inspirasjon. Det gjør dem ganske unike, selv om de ennå ikke har stått frem som store musikalske innovatører. Det er fortsatt noe trygt og godt over The Walkabouts, og der finner vi både deres styrke og svakhet.