Dustbins in the Rain

Camel
Hawkwind

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Stødig psykedelia

Den nye Bevis Frond skiva er både jevn, god og lang. Som vanlig.

Bevis Frond er så å si ensbetydende med Nick Saloman. På flere av platene trakterer han alle eller de fleste instrumenter. På andre utgivelser, som denne, er innspillingen gjort i en mer tradisjonell bandbesetting. Oftest er det en del av Salomans gamle kompiser som utgjør resten av bandet på plate og live. To av disse er med denne gangen også; den tidligere Hawkwind-bassisten Adrian Shaw og Andy Ward fra 70-talls bandet Camel. Denne fordekte solokarrieren har båret navnet Bevis Frond siden debuten Miasma i 1987.

Stilmessig varierer Bevis Frond mer enn de fleste innenfor hver utgivelse. Det svinger mellom Byrdsaktige poplåter til garagerock til lange syregitarkaskader. Sekstitallet står i fokus. Det er fra denne perioden Nick Saloman fortsatt henter en stor andel av inspirasjonen. Selv om det kan variere stilmessig høres det likevel alltid ut som Bevis Frond. Man føler sjelden at platene spriker, fordi alt har den bestemte Bevis Frond-touchen.

What Did for the Dinosaurs skiller seg ikke ut i forhold til resten av produksjonene. Man kan heller si at den føyer seg inn i rekken av gode og stødige skiver. Produksjonen er på et relativt lavt budsjett, og man kan ikke akkurat kalle Salomans vokal for stemmeprakt. Dette er detaljer man ikke bryr seg med, fordi de utgjør en viktig del av det typiske soundet til Bevis Frond. Utgivelser som denne har lett for å bli enten slitsomme eller kjedelige. Eller enda verre, en absurd kombinasjon. Grunnen til at Bevis Frond klarer seg unna de fleste fellene er det solide låtmaterialet som ligger i bunnen. Spesielt er han flink til å komme opp med små psykedeliske poplåter. Noen slike herligheter finner man på alle utgivelsene, også denne. I tillegg tyr han aldri til gitarrunking, men lar instrumentalpartiene gli naturlig inn og ut der de virker å høre hjemme.

Det hele åpner med tittellåta, en mer enn åtte minutter lang sak som beveger seg mellom flere stiler. Den fungerer godt som en starter, da den gir et hint om alt det man kan vente seg på de neste 17 låtene. Salomans koselige, britiske vokal drar lytteren gjennom søte ballader (Our Number), underlig psych-pop (Yo-De-Lo) og rock (Breathe Out). De absolutte høydepunktene er låter som The Wrong Side og Silver Dart, hvor det luktes på rein powerpop.

Noen artister kunne ha tjent på å lage kortere og mer kompakte album. Dette gjelder tidvis for Bevis Frond. Flere av platene inneholder som denne rundt 20 spor. Man kan rett og slett føle at man har fått en litt vel stor dose, og ender opp med å bare spille utvalgte låter. Likevel vil jeg anbefale What Did for the Dinosaurs til de som er ukjente med Bevis Frond. Denne er i likhet med New River Head og It Just Is en god introduksjon til dette litt rare, originale bandet/ soloprosjektet fra Nord-London.

J. Mascis - Several Shades Of Why

(Sub Pop)

Alene, unplugged og fortsatt like forbanna bra fra legendarisk indieveteran.