Johnny Cash
Woody Guthrie
Uncle Tupelo

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Vellykket hyllest

Et stjernelag av countrymusikere gjør stas på en av populærmusikkens mest innflytelsesrike grupper.

På 20-tallet reiste talentspeideren og produsenten Ralph Peer rundt i sørstatene i USA for å gjøre innspillinger med lokale talenter. I august 1927 stoppet han i Bristol, Tennessee, på grensen til Virginia. Han annonserte i aviser og omtrent tre dusin sangere og grupper kom for å prøvespille. Blant disse var Jimmie Rodgers, senere kalt "The Father of Country Music", countrymusikkens første store stjerne. Også familieforetaket The Carter Family møtte opp.

Familien Carter bestod av Alvin Pleasant Carter, hans kone Sara som sang og spilte autoharpe og rytmegitar og hans svigerinne Maybelle som spilte gitar og bidro med sangharmonier. De holdt til i et landlig fjellandskap i Poor Valley ved foten av Clinch Mountain i sørvestlige Virginia, og herfra reiste A.P. rundt i Appalachene og samlet inn sanger både i Virginia, West Virginia og Tennessee. Sangene ble deretter tilpasset familiens uttrykk. A.P. skrev noen sanger selv, men ble først og fremst en slags countrymusikkens Asbjørnsen og Moe, og bidro således til å ta vare på en unik del av amerikansk musikktradisjon.

Disse dagene i 1927 skulle vise seg å bety mye for countrymusikkens fremtid. Sammen med Jimmie Rodgers brakte The Carter Family rural musikk inn i hovedstrømmen av amerikansk populærkultur. The Carter Family ble dessuten stilskapere i kraft av sine vokalarrangementer og sin instrumentering. Vokalarrangementene var to- eller trestemt og ble forent med en utvikling av kombinasjonen gitar og autoharpe med Maybelles nyskapende gitarspill som drivende kraft. Familien fikk først platekontrakt med Victor, men spilte de neste femten årene inn mer enn 300 låter på alle de store plateselskapene før det var slutt i 1943. De holdt seg trofast til sin egen stil hele tiden og tapte etter hvert terreng til nye artister som moderniserte stilen.

Det er altså dette fenomenet man vil gjøre stas på med denne platen. Tittelen The Unbroken Circle hentyder til The Carter Familys mest kjente spiritual Will the Circle Be Unbroken, og familiens musikk lever videre og påvirker nye generasjoner musikere direkte eller indirekte. Bruken av ordet "heritage" (arv) får dessuten direkte relevans gjennom tilstedeværelsen av etterkommere etter den opprinnelige trioen på platen: Maybelles datter, den avdøde June Carter Cash, bidrar med sangen Hold Fast to the Right, Johnny Cash, Junes ektemann, gjør sin siste innspilling noensinne med Engine One-Forty-Three, Janette og Joe Carter, barn av A.P. og Sara Carter, opptrer med Little Moses, og Rosanne Cash, datter av Johnny, synger The Winding Stream. Dessuten spiller Laura Cash, svigerdatter av Johnny og June, fele på flere spor, mens utgivelsens produsent og drivkraft er John Carter Cash, sønn av Johnny og June. For øvrig er Will the Circle Be Unbroken merkelig nok ikke inkludert på platen.

I tillegg til klanen Carter/Cash opptrer andre country-autoriteter på albumet og resultatet er jevnt over vellykket. Det fins ulike måter å snekre sammen denne typen plater på, ofte med artister som gjør sine helt egne ting, men her legger man seg relativt tett opp til originaluttrykket samtidig som man greier å gi låtene en moderne karakter. Det høres nytt og gammelt ut på samme tid. Videre er de femten sangene stramt arrangert og produsert til et homogent uttrykk. Vokal og akustisk gitar dominerer, mens både fele, mandolin og andre instrumenter fyller inn på en stort sett hensiktsmessig måte uten å hindre det hele fra å høre lavmælt og til tider nakent ut. I en slik stram formel kan det være ei utfordring for den enkelte å sette sitt merke på innspillingen, men artister som Johnny Cash, Willie Nelson, John Prine, George Jones og Emmylou Harris greier likevel dette i kraft av sin autoritet, stemme og framføring. Resultatet har blitt ei plate med et svært jevnt og høyt nivå uten direkte svake bidrag.

Ellers sang The Carter Family helst om tradisjonelle, rotfestede sørstatsidealer som kjærlighet til hus og hjem, tradisjoner og familiesamhold, Gud og USA, og var slik med på å etablere grunnlaget for countrymusikkens konservatisme og nasjonalpatriotisme. Dette er tema som for så vidt skulle passe flere av artistene på platen bra, og muligens ble det for radikalt å inkludere bandet som kanskje mer enn noen har ført tradisjonen fra The Carter Family videre i nyere tid. Uncle Tupelo slapp i 1990 albumet No Depression og la med det grunnlaget for sjangeren alternativ country. Med denne platen, som hentet tittelen fra The Carter Familys sang No Depression In Heaven, introduserte Uncle Tupelo en helt ny generasjon for The Carter Familys musikk, riktignok i modernisert utgave. Hva som er årsaken til at de er utelatt fra denne hyllesten er usikkert, men uten dem får man en redusert forståelse av familien Carters påvirkningskraft.

The Unbroken Circle er uansett en fin innfallsport til The Carter Familys musikk og aktualiserer et band som har hatt stor påvirkningskraft innenfor populærmusikken. Resultatet er såpass vellykket at det kan være lov å håpe på en utgivelse til. Materialet er i alle fall stort nok. For å bli virkelig kjent med bandet må man imidlertid lytte til originalen selv.