Dvergmål
Camilla Granlien
Synnøve Sletten

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Hemmelige rom, skjulte dyp

En sammensatt og omvekslende plate fra to folkemusikere. Meget vellykket utført, mener vår anmelder.

Det er et glimrende ordspill i platetittelen, da noe av materialet på denne folkemusikkplata er hentet fra Sudan. Denne morsomme innfallsporten åpner en liten skattkiste av folketoner i dempede arrangementer hvor gitar, langeleik, banjo og fele er dominerende instrumenter.

Marit Mattisgards stemme gir sangene fylde og skjønnhet. Utvalget er bånsuller, skjemteballader, slåttestev og viser. Deler av materialet ligger til for vemodige klanger, som den utrolig flotte Brynnings vise etter Ingebjørg O. Rogne fra Øystre Slidre. Dette er en riddervise hvor den omflakkende ridder mister livet for sin ulykksalige kjærlighet til prinsessen av England. Denne sangen har Mattisgard og Anders Røine gitt en episk reisning over den sørgelige klangbunn som preger slike viser. Mattisgard synger denne, som så mange andre av platas viser og stev, med en nærmest hjemsøkt innlevelse.

Skjemtevisene, som Dave & Jon etter Gunnar Kongslien og Andris Vang, Vang er holdt i samme dempede leie som det mer alvorspregede i utvalget. Dette er et godt valg, da mange artister jo velger å satse "safe" med uptempo arrangementer kanskje ispedd litt lått og moro. De øker tempoet i en artig banjotrudelutt til skjemteballaden Præstens hustru (Andris Vang). Her binder de an arrangementsmessig til folkemusikken mange nordmenn kjenner fra de britiske øyer, skotske, irske og keltiske toner godt hjulpet fra hos et norsk publikum gjennom grupper som Steeleye Span, Fairport Convention og The Amazing Blondel. Noen innslag av nærmest klassisk viseforedrag forekommer også, som spor 7, den lille Adjø, min forlorede blomme (nedtegnet av Samuel Hellen, Valdres). Denne visa er artig koret av Mattisgard & Røine. De framfører den slik at du umiddelbart får lyst til å synge med. I refrengenes fengende takter ligger også en "hook" til å plukke opp hele visa, sikkert ikke ulikt hvordan folk plukket opp sangene dengang all tradering foregikk muntlig.

Det er en sammensatt og omvekslende plate Mattisgard & Røine har gitt ut med Sudan Dudan, og burde glede alle som er interessert i folkemusikk og hvordan yngre og spennende utøvere tolker tradisjonsmusikken. Et lite minus bare, men det går til selskapet som har utstyrt plata med et innleggshefte som er tildels vanskelig å lese. Den svake typografien forsvinner nesten inn i bakgrunnsfargen. Men musikken er fantastisk. Bare den sugende fela på spor 10, Mitt liv er sjukt (en skillingsvise etter Marit E. Hermundstad, Vang) er verdt hele inngangsbilletten. Sudan Dudan er en plate full av hemmelige rom og skjulte dyp.