The Soul Sessions - Joss Stone (2003)
Introducing Joss Stone - Joss Stone (2007)
Colour Me Free! - Joss Stone (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fengende og forutsigbar soul

Til tross for et mer forutsigbart sound enn sist, kommer unge Stone godt utav det med sin andre plate.

Bare ett år etter at britiske Joss Stone debuterte med The Soul Sessions var hun tilbake på platemarkedet med oppfølgeren Mind Body & Soul. Det er fristende å spørre seg om folka bak Stone var ivrige etter å smi mens jernet var varmt. Der debuten The Soul Sessions var prega av smittende feelgood, fengende coverlåter og en sekstenåring med en imponerende stemmeprakt, er nemlig denne utgivelsen atskillig mer forutsigbar.

På debuten gjorde Stone glimrende tolkninger av andre folks låter, mens låtmaterialet på denne skiva er mer representativt for hvordan hun kanskje ønsker å høres ut som selvstendig artist.

Stone er jentungen som fikk mang en soulentusiast - undertegnede inkludert - til å bli fra seg av begeistring over førsteplata. Ikke nok med at hun har en stemme langt mer oppsiktsvekkende enn alderen skulle tilsi; på debuten greide Stone og bandet hennes også å formidle en spilleglede og glød få andre kunne matche i plateåret 2003. Jeg har fortsatt problemer med å tro at stemmen kom fra en hvit britisk ungjente som ikke engang var myndig!

Soul og r'n'b danner, som på debuten, grunnmuren for Joss Stones lydbilde. Mens låtmaterialet på The Soul Sessions hovedsaklig bestod av tolkninger av soullåter fra 1960- og 70-tallet, har Stone denne gangen konsentrert seg om nytt og originalt materiale der hun bidrar både som låtskriver og produsent. Mind Body & Soul kan derfor på mange måter sies å være hennes egentlige debutplate.

You Had Me skiller seg ut som en av platas mest fengende, en energisk liten sak med et utrolig godt driv og en smittende effekt på både fot og smilebånd. På Young at Heart og Understand fremstår Joss som mer utviklet stemmemessig, til tross for at det bare er gått ett år siden debutplata. Hun synger fortsatt like rått og overbevisende, og hun virker enda eldre og tidvis mer rusten i stemmen. På den mindre positive siden må jeg trekke frem det skjulte bonussporet Daniel (skrevet til Stones halvbror), hvor introen grenser til det pinlige. Låta svekkes av språklige klisjeer og uoriginale rim av typen "He shares my blood, he haunts my soul... He's my brother, comes straight from my mother".

Popmusikkens historie er full av vellykkede kjærlighetserklæringer, dette er ikke en av dem.

Med The Soul Sessions greide Stone å få meg til å danse rundt i stua mens jeg hylte med på Super Duper Love til huset mitt holdt på å ramle fra hverandre. Og bare for å ha det sagt: Dansing er noe jeg vanligvis unngår. Denne gangen er imidlertid ikke godfoten med på tonene i like stor grad, og jeg sitter foreløpig godt plantet i sofaen, selv om jeg fra tid til annen tar meg selv i å synge med på You Had Me.

Folka bak Stone har fortsatt peiling på hva de gjør, men noe av innlevelsen, energien og intensiteten fra debuten The Soul Sessions er borte. På meg virker det som dette skyldes at produsentene på Mind Body & Soul har ønsket å skape et lydbilde som er lettere tilgjengelig for lytterne. Soul har måttet vike for et mer pop-preget sound, og resultatet er dessverre at plata er mer upersonlig, forutsigbar og kjedelig enn forgjengeren.

Jeg synes også at plata er for lang. Hadde drivet og entusiasmen fra The Soul Sessions fortsatt stått like sterkt, ville den greid å holde på interessen til lytteren lengre. Samtidig er det ikke til å komme utenom at unge Stone denne gangen har hatt mer å si når det gjelder utviklingen av platas sound. Hun har erfaringene fra debuten å basere seg på, og som produsent og låtskriver har hun mulighet til å påvirke utforminga i større grad enn tidligere.

Alt ansvar kan derfor ikke legges på produsentene, men også på Stone selv, som har valgt å gå for det jeg betrakter som et flatere og feigere sound. Dette kommer spesielt tydelig frem på balladen Sleep Like a Child, som er intetsigende gjentakende.

Alt i alt er Mind Body & Soul en verdig oppfølger til Stones strålende debut, men det virker dessverre som både produsentene og Stone har hatt hastverk med å lage et lettfordøyelig og salgbart produkt. Resultatet er at plata er lettkjøpt, men dessverre også lettere glemt enn forgjengeren.

Kaospilot - Shadows

(Fysisk Format)

Klaustrofobiske kaostendenser og multidimensjonale sorte hull - Kaospilot er tilbake.