Stars of the Lid
Aix Em Klemm

White Bird Release - Pan American (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Vidunderlig underdrevet underverk

Labradfords gitarist Mark Nelson vandrer nok en gang gatelangs på egen hånd.

Utgaven av Quiet City du får kjøpt i butikken inneholder visstnok en bonus-DVD med musikkvideoer som en slags "visuell meditasjon" med mer eller mindre tilfeldige opptak tilpasset hvert av sporene. Uansett, min utgave har ikke denne bonusen, og om du uheldigvis har blitt offer for noe lignende (eller at du rett og slett ikke har en DVD-spiller) så vil det vise seg at det faktisk ikke er så veldig nøye. For så lenge du bor i et relativt tettbygd strøk er Quiet Citys musikkvideoer rett utenfor soveromsvinduet ditt. De er der når du går til jobben om morgenen. Og jobber du ekstra sent en dag, så er de der når du går hjem igjen også. For med den sjeldent passende platetittelen tatt med i betraktning, et bedre lydspor til stille bygater enn Pan Americans Quiet City skal du lete lenge etter.

Den tidvis skarpe elektronikken sammensatt med akustiske instrumenter og hviskende vokal fungerer i særskilt grad som en musikalsk ekvivalent av duggfriske refleksjoner av kalde murvegger sett i glinsende vannpytter opp mot en varmende morgensol. Til og med regntunge betongblokker observert i hvilken som helst trang bakgate gis plutselig en monumental viktighet når akkompagnert av Pan American. Vel å merke bare så lenge du går sakte nok forbi.

Heller ikke Mark Nelson, Labradford-gitarist og mannen bak prosjektet Pan American, har hastverk. Hans lagvise komposisjoner utfolder seg med den største tålmodighet der selv den minste, mest subtile endring føles nøye overveid. Som når den dype pulserende basslinjen introduseres ved omtrent 2:07 i det hypnotiserende andresporet Smallholding er det vel så effektivt som alskens dundrende bråk og spetakkel fra andre band. At "less is more" har vel vært kjent lenge, men Nelson understreker dette ytterligere med hans totalt nedtonede hviskende vokal og kontemplerende gitarlinjer som passer perfekt som en motvekt mot det elektroniske. Og selv når Nelson er på sitt mest "bråkete", på platens kanskje beste spor, praktfulle Hall and Skylight, så klarer han bare såvidt å overdøve Low, Ida og Spokane på sitt mest lavmælte. For ellers vekkes heller minner om andre mestere av underdrivelser som 1 Mile North, Loscil og selvsagt Labradford.

I likhet med disse hviler også organiske instrumenter foran bakgrunnen av minimalistisk dub og/eller skarp elektronisk ambient. Her må gjestemedlem David Max Crawford (fra Poi Dog Pondering) og hans bidrag på blåserinstrumenter trekkes fram i særskilt grad. På ellers hel-elektroniske Retouch makter han til og med å forene albumets tittel og coveromslag gjennom å igjen ta oss med til Pan American’s stille nabolag, men denne gang i en undervannssetting med overflaten glinsende i sollys noen meter over oss. Her nede resonnerer Crawfords distanserte trompet-toner som forlokkende varme vi aldri helt klarer å innhente.

Altså nok et bevis på at Quiet Citys DVD-utgivelse kanskje er overflødig; selv om man ikke har urbane omgivelser eller en DVD-spiller umiddelbart tilgjengelig klarer musikken å skape bildene for deg. Allikevel måtte min nysgjerrighet tilfredstilles – og etter litt Googling finner man et klipp fra DVD-utgivelsen på distributøren Southern Records sine nettsider. Og jo da, mine innledningsvise antagelser var korrekte: klippet viser Hall and Skylight akkompagnert av repeterende opptak av forlatte parkeringshus og saktegående rulletrapper. Men hva man enn velger å benytte seg av, Pan American sine bilder eller egne, så føler man uansett en trang til å bare sette seg ned, la tiden gå, og håpe at byen aldri våkner.