Sheryl Crow
Beth Orton
Laleh

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Selvstendig og trendy

KT Tunstall har mer krydder å tilføre sangene sine.

Den skotske jenta på 27 år fikk lønn for mangeårige forberedelser og for sin store lidenskap, da hun i 2005 solgte 4 millioner eksemplarer av sitt debutalbum Eye to the Telescope. I Storbritannia ble hun årets kvinnelige artist i 2005, med hele 1,5 millioner solgte album. KT Tunstall slo ut både Madonna og Katie Melua. "Alle" gikk rundt og nynnet på Black Horse and the Cherry Tree, mens hitlåten Suddenly I See ble hyllet da hun mottok prestisjetunge Ivor Novello Best Song Award.

Med en slik brakende debutsuksess hører det også med turneer verden rundt. Og da KT Tunstall dukket opp på utallige festivaler, ble hun også en favoritt på live-scenen. Mange er nok enige i at det var klokt av henne å vente til en alder av 27 med å vise verden hva hun kunne bidra med. Det er noe flere kunne ha dratt nytte av. Etter å ha opptrådt med materialet fra Eye to the Telescope i to år, fikk Tunstall et stort behov for å gi oppmerksomhet til nye låter som ville ut.

Resultatet: Drastic Fantastic. Hennes andre album er kanskje ikke en drastisk vri på fortsettelsen av karrieren, men enda mer solid. Sammen med sin foreløpig faste produsent, Steve Osborne, viser Tunstall at hun har mer å gi. Og igjen kommer hennes utpregede modenhet frem. Som på forrige album leverer hun, både med vakre, følelsesladede tekster, tilført litt humor her og der. Folkinspirerte, røffe og energiske rockelåter preger albumet, men også denne gangen balanserer hun det hele med intime og mystiske ballader.

Personlig synes jeg Tunstall er best på balladene. Her kommer hennes følsomme og seriøse styrke frem, som låtskriver, vokalist og gitarist. Under The Weather fra debutalbumet illustrerte dette, og nå viderefører hun denne sounden til sine nye låter. Ett av høydepunktene er Someday Soon – en rolig, ømfintlig jazzinspirert ballade, med Kates hviskende og hjerteskjærende stemme. En stemme som aldri brukes overdrevent, og som har en særegen kvalitet. Den viser skjørhet og kraft på samme tid.

Beauty of Uncertainty er også en sterk låt blant balladene, med en avslutning like lang og uforutsigbar som Sognefjorden. Den har fått navn etter et essay av den canadiske forfatteren Brian Hendrix. Sammen med ham har hun for øvrig også skrevet et teaterstykke .

If Only er første singel ut på Drastic Fantastic, og viser hennes evne til å krydre låtene sine med uventede vokalsprang og rytmiske virkemidler. Med andre ord; det fryder meg hver gang Tunstall kommer med en låt som med ett kan høres nokså forutsigbar ut, men som dermed tar en brå, overraskende vending. Hun vet hvordan hun skal lage nye låter som både skal favne bredt og tilføre lytterne noe nytt. I denne krydringen ligger mye av hennes suksess, samtidig som hennes energiske låter er mer eller mindre umulige ikke å legge merke til. Blandet med elementer fra folk og blues, synger hun blant annet om 50 år gamle kvinner som prøver å se ut som tenåringer på Saving My Face. Hopeless kommer med et uventet herlig refreng, og førstesporet Little Favours er et godt eksempel på de velklingende vokalharmoniene hun tillegger også de rocka sporene.

Til tider kan det nok imidlertid bli litt for mye av det energiske, noe låtene delvis kommer seg ut av på grunn av fengende, melodiøse refrenger og oppbygging. Og heldigvis vet både hun og bandet når de skal slutte – låtene er aldri lenger en tre og et halvt minutt. Men det er balladene med sine originale og akustiske gitararrangementer som vinner, og Tunstall avslutter perfekt og passe avslappet med nydelige Paper Aeroplane.

Kate, som hun heter blant venner og familie, sa selv i et intervju forleden, at Drastic Fantastic er et album "to go around the world with but that won't cost the earth". Bak dette ligger også hennes engasjement for miljøet. Selv turnerer hun rundt i en miljøvennlig buss og bruker kun såkalt eco-fashion.

Med andre ord en selvstendig og trendy dame. Noe jeg også synes oppsummerer andrealbumet.

Tanakh - Dieu Deuil

(Alien8)