Three Collectors of Bird Note
Totally Gump (Gump Completist)
Yellow Label Silence

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Frekt, frodig og fritt

Supertrio grunnlagt i samme periode som framførelsen av samme periode som Hidros 3 i Ystad Kunstmuseum.

Denne innspillingen ble gjort under kunstbiennalen i Ystad 2000, der Mats Gustafsson, og kurator ved muséet Thomas Millroth, inviterte Sonic Youth over dammen for å improvisere i forskjellige konstellasjoner og sammenhenger. Gustafssons komposisjon Hidros 3 ble levendegjort samme sted, samme uke, og har blitt sluppet på Smalltown Supersound (2004). Gustafsson rakk å slippe dette albumet på sitt eget selskap Crazy Wisdom i 2001, før han mistet avtalen med Universal og dermed sluttet å gi ut plater på den etiketten.

Diskaholics Anonymous Trio (DAT) er Mats Gustafsson, Thurston Moore og Jim O'Rourke. Kanskje en drømmekonstellasjon i manges øyne, ihvertfall tre av de heteste og mest aktive navn i visse kretser av over- og undergrunnsmusikken. Som bandnavnet selvsagt reflekterer er disse tre svært aktive platesamlere, og ryktene sier at denne plata ble presset på vinyl utelukkende for å bruke i bytteøyemed da de i etterkant av Ystad dro på turné til Japan. Det kan bare noen ytterst få personer gjøre, og det er vel ikke mange som har tenkt tanken heller.

Tre spor utgjør en total spilletid på litt over en time, noe som betyr lange spor med stor intern variasjon. Åpningen kan kanskje virke litt skremmende; Moores harde og konfronterende gitar er ikke akkurat innbydende, men overkommer man inneldningen har altså dette albumet mye å by på. Gustafsson har blant annet hentet fram tubax og tenorsaksen fra arsenalet sitt, og O'Rourke er i sitt sedvanlig manipulerende humør og maner fram assosiasjoner fra Nuno Canavarro-lignende landskaper til støyliberale og sedate Neubauten-fantasier. Dette er altså en reise i teknikker og lydeksperimentering som i stor reflekterer ståstedene til personene involvert. Gustafsson smatter, smeller, lager usedvanlig kraftfulle raut, og strekker til og med toner ut til dype ambiente strekk. Moore klimprer, spiller hardt, gnukker og gnir, og gir ellers stort sett faen. O'Rourke lager krydderet og bygger det hele sammen til en helhet.

Dette er mer enn bare et hett item på platemarkedet i Japan, det går også an å bruke, det vil si lytte til. Om dette albumet når opp som det mest spennende verket i Gustafsson, Moore og O'Rourkes karrierer er jeg mindre sikker på, selv om det klaffer bra flere ganger. Høydepunktet utgjøres nok av Totally Gump, ellers er det verdt å merke seg at coverarten er laget av Coco Hayley Gordon Moore, Thurston Moore og Kim Gordons på det tidspunktet 6 år gamle datter. DAT slipper nytt album på Smalltown Superjazzz høsten 2005.

The Gin & Tonic Youth - New Times

(Kleidermann Records)

The Gin & Tonic Youth veksler mellom låter og eksperimenter – og lykkes hele veien!