Portishead
The Sugarcubes (Sykurmolarnir)
Múm

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Øst for Paradis

Danske hermegjess som liker islandsk mystikk og nordisk popmusikk.

For noen år siden var jeg så heldig å studere et semester ved Universitetet i Århus. Fra august til desember tilbrakte jeg dagene i vandring mellom studiested, bosted, byens vannhull og det fantastiske kinohuset Øst for Paradis - i konstant regnvær. Nevnte jeg at det blåste også? En uendelig høst og den evigvarende eimen av humle fra Ceres bryggeriet utenfor sentrum er mine sterkeste minner fra denne byen. Jeg visste det ikke, men den huset allerede det som skulle bli bandet Under Byen. Deres andre album, Det Er Mig Der Holder Træerne Sammen, ville vært det perfekte lydsporet til den uendelige høsten jeg tilbrakte i Århus.

Lovordene har haglet over Under Byen i lengre tid. Det begynte med albumet Kyst i 1999, og det eskalerte når Det Er Mig møtte det danske publikummet i 2002. Men skikkelig fart tok ikke karrieren før David Fricke i Rolling Stone Magazine trykket bandet til sitt bryst høsten 2003. Resten er som kjent historie, og nå foreligger Det Er Mig i norsk utgave takket være HoneyMilk Records.

Det var med oppriktig interesse jeg satt skiva i avspilleren første gang, men de eneste tankene jeg greide å gjøre meg om musikken var følgende: Dette høres ut som The Sugarcubes, Björk, Múm og Sigur Rós - samtidig! Kanskje jeg bør være storsinnet og heller si at det hviler noe nordisk over denne utgivelsen i stedet for å henge meg for mye opp i de islandske artistene ovenfor. Det mollstemte, men mangfoldige uttrykket er kanskje noe som kan brukes til å beskrive ytringer fra nordkalotten. Fra Jan Garbarek og Biosphere, via Stina Nordenstam og Fläskvartetten, til The Sugarcubes, Björk, Múm og Sigur Rós. Det er meget mulig man kan bruke de samme adjektivene om Under Byen som de man beskriver Edvard Munch, Alvar Aalto, Ingmar Bergman, Arne Jacobsen eller Tove Jansson med. Under Byen treffer med Det Er Mig, men ikke med den entusiasmen som god musikk treffer meg. Under Byen treffer meg via den urnordiske beinmargen.

Så jeg lar meg fascinere av Henriette Sennenvaldts skjøre fremføring av tekstene til ennå skjørere Kathrine Stochholm. Jeg lar meg svøpe av de mangfoldige arrangementene av bass, perkusjon, piano, cello, trompet, sag og melodica, og fundamentene de danner danner for vokalen å balansere med usikre tåspisser på. Under Byen strekker seg på låter som Mission og Legesag, hvor uttrykket er varierende i styrke og musikalsk manifestasjon. Og jeg er uskikkelig når det eneste jeg kan se for meg er at de strekker seg etter kreativiteten som The Sugarcubes hadde i 1988.

Det er mye pent å si om Under Byen. Jeg kan bli uendelig glad av en vakker låt som Byen Driver når Sennenvaldt hvisker ordene så forsiktig. Pianoet spiller gammeldags i bakgrunnen. Ordene hviskes som om det er Björk, og så uforståelig at man kan tro det er islandsk. Nå gjorde jeg det igjen - var uskikkelig.

Jeg greier ikke å slippe den islandske konspirasjonsteorien. Jeg har gjort følgende, uskikkelige, undersøkelse på Google:
Søkeord: "Under Byen + Björk". 987 treff
Søkeord: "Under Byen + Sigur Rós". 742 treff
Søkeord: "Under Byen + Múm". 615 treff
Søkeord: "Under Byen + Sugarcubes". 63 treff
Jeg har forsøkt å tegne en graf som skal illustrere graden av påvirkning av disse forskjellige islandske bandene, og det kan se ut til at graden av påvirkning øker fra Sugarcubes til Björk. Men fest ikke lit til dette, for jeg var aldri god i grafologi. La meg heller avslutte med følgende kraftsalve: Hvis du liker The Sugarcubes, Björk, Múm og Sigur Rós, vil du sannsynligvis like Under Byen også. Med mindre du misliker hermegjess. Selv stiller jeg meg litt midt imellom.