Songs of Soil

Songs From a Two-Room Chapel - Christian Kjellvander (2002)
Introducing the Past - Christian Kjellvander (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mørketid

Forførende vakkert og fylt til randen av mørke netter, lengsel og tårer.

Fra våre naboer i øst kommer det alltid noe godt. Den svenske musikktradisjonen har fostret imponerende mange og gode artister innen populærmusikkens mangslungne uttrykk. 2007 bød blant annet på inderlige og ganske så fine indieplater fra Jens Lekman, Anna Järvinen og Isolation Years. Likevel er det nok en lavmælt Christian Kjellvander som treffer sterkest med sitt tredje soloalbum – en plate som ramlet ned i postkassen på tampen av fjoråret og derfor dessverre ikke var med i vurderingen når musikkåret 2007 ble oppsummert her i gården.

At Sverige har singer/songwriters i absolutt toppklasse er Christian Kjellvander, sammen med Nicolai Dunger og Thomas Denver Jonsson ypperlige bevis på. Med låtskriverhåndverk og folk/country/americana som følger sporene fra Will Oldham, Richard Buckner og Damien Jurado tilbake til Townes Van Zandt og Gram Parsons, har svenskene på 2000-tallet levert musikk som ikke står mye tilbake for sine amerikanske åndsbrødre på samme tid.

Christian Kjellvander står bak en av de beste nordiske americana-platene så langt i dette tiåret. Vi snakker om hans utsøkte solodebut Songs From a Two-Room Chapel (2002), et varmt og lavmælt lite mesterverk. Oppfølgeren Faya var noen hakk svakere, men med I Saw Her From Here / I Saw Here From Her feier svensken tanker om formsvikt unna og kroner et flott hattrick. Det nye albumet viser en låtskriver, musiker og produsent som nok en gang funkler med neddempete, personlige musikalske perler, der piano og gitarer er drivende kraft. Det er likevel vokalarbeidet og en stemme fylt av mørke netter, lengsel og tårer som gir sangene en ekstra dimensjon der de løftes mot stjernehimmelen eller skylles mot rennesteinen.

Melankolien er fremtredende, men som på hans tidligere album finner vi også drivende og asfaltbelagt gitarrock (The Road, Two Souls) og et rikt lydbilde der pedal steel, banjo og trompet er noen av ingrediensene. Like fullt dominerer det sakrale, i låter som mykt setter avtrykk i selv det hardeste hjerte. Med sin mørke, inderlige og dype stemme skapes en maskulin tilstedeværelse, som i duetter med intime og ømme Karla Therese Kjellvander føles både kontrastfull og helhetlig. Og ikke minst ektefølt og forførende vakkert. While the Birches Weep, med åpningslinjen My eyes have seen more beauty / than my heart could ever hold, er et av flere øyeblikk der lys og mørke smelter sammen i kilende og bevegende vokalharmonier.

I Saw Her From Here / I Saw Here From Her har nok noen ørsmå dødpunkt, men er likevel en av disse platene der helheten er sterkere enn summen av enkellåter. Denne femmeren er råsterk og kunne kanskje vært rundet opp til seks, for dette er et album som for eksempel lekende lett knuser de fleste av Ryan Adams bejublede, men akk så ujevne plater de siste årene – og den stryker tett opp mot Christian Kjellvanders aller beste musikalske øyeblikk.

Onsdag 16. januar står han på en scene i Oslo. Tipper det blir veldig, veldig fint for de heldige med billett.