Mi & L'au
Spokane
Sufjan Stevens

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

9 bud fra Portland

Liker du din popmusikk hviskende, vakker og intim så er dette platen for deg.

Portland-kvinetteten A Weather har tagget seg selv som "stomach relief" på sin MySpace-side. En betegnelse det bare å skrive under på, dette er medisin i plateformat, smertestillende uten bieffekter. Lavmælt - nesten hviskende både i tunge og tone, og det er ikke unaturlig å bruke velbenyttede begreper som "varm tristesse" eller "intimt vemod" over det vi hører. På sitt beste. På sitt gjennomsnittelige kunne A Weather mer passet som filmmusikk til Sam Mendes' pludrende samlivskomedie Away We Go.

De er ikke direkte forkynnende, men den sakrale tonen underbygges både i og mellom tekstlinjene som drysser ut av Aaron Gerber og Sarah Winchester i engleaktig samsang. De synger som for ikke å vekke noen i naborommet, til og med i mer upbeat låter (Small Potatoes) holder de stemmene helt nede. De øvrige musikerne tar heller ikke noen grep for å stige ut av dvaletilstanden, men holder en høyst varsom tone. Cove er delikat i sin sparsommelighet, men ikke av den kalde, frastøtende arten. A Weather setter et i hovedsak akustisk preg på Cove, mildnet med klokkespill og myke tangenter, og bidrar til å gjøre hele platen innbydende og imøtekommende. Dette er "snill samværspop", tre kvarter som skapt for å døse i tosomhet på sofaen og telle ruter i taket mens tankene flyr ut av vinduet og svinner ut i den varme brisen for å løses opp i skylaget.

Ikke noe galt i det, og Cove er en av disse små perlene av noen plater som kanskje ikke vil bli hørt på så ofte, men som alltid er der for deg. Den kan bli i overkant spenningsløs etter noen runder, og den preges heller ikke av de helt store enkeltlåtene. Åpningssporet Spiders, Snakes bærer kanskje egentlig bud om noe større enn det som følges opp - selv om, eller kanskje derfor, lite forandres utover her. Men det er her, i Spiders, Snakes at A Weather oppsummerer egentlig alt de står for på himmelsk vis. En låt som inneholder teksten "And I want you again/listening to Bedhead" kan bare ikke trå feil. Hør på denne. Sjansene er store for at du kryper inn i fosterstilling for å få med deg resten mens du gradvis kjenner at magesmertene slipper taket.