Converge
Envy
Haust

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Sofistikert hardcore

Klaustrofobiske kaostendenser og multidimensjonale sorte hull - Kaospilot er tilbake.

Fysisk Format har sannelig ikke startet opp i stillhet. Siden de i fjor åpnet dørene har det rullet ut den ene hardcore-godbiten etter den andre. Haust toppet alt med sin fantastiske debut Ride The Relapse i fjor, og nå ser det sannelig ut at de har fått enda en bauta i katalogen sin. Kaospilot har nemlig på skremmende overbevisende og uanstrengt vis laget et praktfullt og majestetisk album.

Og det var vel på tide at vi fikk mer fra denne kanten. Den selvtitulerte debuten fra 2003 var flott, men jeg tror ikke det var mange som kunne forutse at Shadows skulle bli slik den ble. Det ble nesten Chinese Democracy-tendenser med den andre Kaospilotskiva. På et litt annet nivå kanskje - en Oslo-hardcore-eksklusiv liten måte. Og da er det faktisk helt greit altså, bare så det er sagt. Det begynner jo å bli mange år siden denne ble spilt inn til og med. Om de skulle finne på å pine oss i seks nye år, så skal vi nok klare å leve med det om resultatet blir like heftig.

Er du skeptisk? Shadows er jo en helt oppskriftsmessig hardcoreskive som bare har blandet inn metall-elementer sier du? Og ja, det har du delvis rett i, det er ingen store overraskelser her i det hele tatt. Men Shadows er en sånn skive som i begynnelsen får et uforklarlig grep om deg, og så plutselig sklitakler deg med knottene først for så å egentlig bare ville kose. De følger boka, men det gjør de også på en måte som får deg til å tro at dette er boka alle de andre følger.

Kaospilot bryr seg sjelden eller aldri om å være alt for melodiøse. Og det skal vi være takknemlige for, for det er de subtile karakteristikkene og overgangene som gjør dette så strøkent. Nesten på en så gjennomført måte at man kan kalle det sofistikert, i den grad hardcore kan kalles sofistikert i alle fall. Ad Infitum er det beste eksemplet på dette, og er låta som hele skiva nesten går i sirkel rundt.

Vi møtes altså der hardcore kræsjer med metall, og der fullstendig klaustrofobisk kaos slås mot episke multidimensjonale sorte hull hvor kaoset blir til perfekt harmoni. Den typen harmoni hvor man kan gjemme seg bak all lyden og med rensket samvittighet gi faen i alt annet en liten stund. Ja om det høres ut som dette kan ta pusten fra deg, så er det helt korrekt.

Obligatorisk!