[capsule review in English available]

Han brydde sig inte om att stiga upp, hela dagen lät han nye bilder och funderingar komma och gå som de ville, sov lite ibland och vaknade igjen och..

Melke - Kim Hiorthøy (2002)
Hopeness EP - Kim Hiorthøy (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

super.naiv

Det må da være grenser for denne mannens talent?

Kim Hiorthøy mestrer de fleste uttrykksformer. Han har imponert med et sylskarpt øye for design gjennom utallige platecover og plakater, fortalt fornøyelige historier gjennom billedbøker og leflet med TV og kortfilm. Jeg møtte derfor ryktene om dette musikkprosjektet med en viss skepsis - det må da være grenser for denne mannens talent? Da jeg ble fortalt at plateselskapet Smalltown Supersound stod bak utgivelsen av Hiorthøys første langspiller, ble skepsisen blåst bort. Ting falt liksom på plass.

Hiorthøy har den samme klipp-og-lim tilnærmingen til musikk som han har til designarbeidet. Musikken til Hiorthøy formidler slik sett den samme underlige retro-naive følelsen som trykksakene hans gjør. Det er enkelt, men utrolig effektivt og sjarmerende. "Hei" starter med "Politiska dikten återvänder" hvor rytmesporet høres ut til å bestå av mange små kinaputter som fyres av i morsomme eksplosjoner. Underlige orgellyder akkompagnerer smellene, som tiltar utover i låta. Den litt hysteriske åpningen avbrytes med "Forskjellige gode ting" som er roligere og mer analog i uttrykket. Det smeller fremdeles et sted bak i lydbildet, men de glidende strykeraktige lydene gir låta en avslappet atmosfære.

Karakteristisk for skiva er mangfoldet i lyder og innfall. Det er vanskelig å identifisere instrumentene, og man får følelsen av at det er brukt lekeinstrumenter fremfor mer tradisjonelle instrumenter. Det passer liksom inn i Hiorthøys antatte forkjærlighet for farget plast og gamle leketøy. De sterkeste sporene på denne debuten er "Juli" og "Giving and Taking Book", som forener de temaene skiva som helhet beveger seg inn på: Lyd- og rytmeeksperimenter kombinert med umiddelbart fengende melodilinjer.

Mange av låtene på "Hei" har potensiale som popperler, men blir ikke gitt muligheten til å bevise seg, av den enkle grunn at de avsluttes før de kommer riktig i gang. Dette er åpenbart på "Den fula skogen bakom köket", som har en vidunderlig melodi som avbrytes uten at lytteren får melodibehovet tilfredsstilt. Kan hende er det litt for enkelt for Hiorthøy å "kun" lage en plate med popmelodier, og at han ønsker å utfordre lytteren med mer eksperimentelle sider av talentet. Forhåpentligvis gir dette lytteren en collageaktig og flerfoldig opplevelse av utgivelsen, fremfor et mer springende og ufordøyd inntrykk.

Lalla Carlsen - Norges Revydronning

(Normann)

Dette er en av årets mest verdifulle plateutgivelser og et festbord for alle med interesse for norsk revy- og underholdningsliv.