cover

Music is a Hungry Ghost

To Rococo Rot & I-Sound

CD (2001) - City Slang / Warner Music

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Elektronika / Post-rock / Eksperimentell rock / Krautrock

Spor:
A Number of Things
For a Moment
How We Never Went to Bed
First
From Dream to Daylight
Your Secrets, a Few Words
Along the Route
Overhead
Koku
Pantone
Mazda in the Mist
She Tended to Forget
The Trance of Travel

Referanser:
Tortoise
Trans Am
Rome
Oval
Tarwater
Boards of Canada
Neu!

Vis flere data

Se også:
Speculation - To Rococo Rot (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Musikk i skjæringspunktet

Ledende tyske elektronika-ambassadører, en amerikansk DJ og flott musikk oppstår.

Grovt sett kan man dele den elektroniske musikken inn i to kategorier: Den dansbare klubborienterte musikken, og den lyttervennlige, mer "sofaorienterte" musikken (ofte kalt armchair techno). I tillegg finnes det selvsagt et spekter av artister som opererer et eller annet sted midt i mellom. Mye oppmerksomhet har de senere årene blitt rettet mot Frankrike som leverandør av klubborientert musikk, med Daft Punks Discovery som høydepunkt i 2001. Samtidig har Tyskland stått for noen av de mest interessante elektronika-prosjektene, som ikke nødvendigvis egner seg for dansegulvet, uten at det av den grunn har blitt noen hype rundt dette. Du finner ikke noe snakk om noen "tyske bølge" i trendy britiske musikkmagasiner, liksom. I fremste rekke blant Tysklands elektronika-ambassadører finner vi Berlin-baserte To Rococo Rot, som nå er ute med sin fjerde utgivelse.

Paradoksalt nok er ikke alltid den lyttervennlige elektroniske musikken spesielt "lyttervennlig". Den havner snarere i den kategorien fordi den ikke er dansbar. En del elektronika høres mer ut som eksperimentelle lydinstallasjoner enn det vi vanligvis forbinder med musikk, slik som for eksempel hos Autechre og en del av de mest ekstreme prosjektene på Warp. To Rococo Rot befinner seg i andre enden av skalaen, med vekt på melodi og struktur i musikken. De benytter seg av både industrielle lyder og ambient støy, men disse elementene, som i begynnelsen kan virke fragmenterte og tilfeldige, utvikler seg til å bli deler av en melodi og et mønster.

På Music is a Hungry Ghost fortsetter To Rococo Rot å utvikle sin blanding av elektroniske og akustiske instrumenter, som er med på å skape et organisk og varmt uttrykk parret med kald elektronikk. Jeg tror mye av musikkens tiltrekningskraft ligger i spenningen og dynamikken som oppstår i skjæringspunktet mellom disse elementene. To Rococo Rot har mye til felles med amerikanske post-rock band som blander indie-rock estetikk med elektronisk struktur. Spesielt Tortoise-fans vil finne mye å glede seg over på Music is a Hungry Ghost. Nydelige From Dream to Daylight, med Alexander Balanescu på fiolin, kunne fint passet inn på en Tortoise-skive. Begge bandene bruker ofte et repeterende bassriff som stamme i låtene, og lar de andre musikalske elementene veves rundt dette. Det repeterende og hypnotiserende i musikken kan spores tilbake til krautrock-band som Neu!, som tydelig har hatt innflytelse på To Rococo Rot.

Tross likhetene med den amerikanske post-rock scenen, kan man ane at To Rococo Rots musikk har utspring i Berlin framfor Chicago. De er mer elektronika enn rock. Music is a Hungry Ghost viderefører soundet fra The Amateur View fra 1999, som var full av varme elektroniske melodier. Men på årets utgivelse er det en dreining mot kaldere og mer eksperimentelle sfærer. Muligens er dette et resultat av samarbeidet med den amerikanske DJ'en I-Sound, som også var med på ett spor på The Amateur View. Han har vært med på å co-produsere Music is a Hungry Ghost, i tillegg til å bidra på turntables og synth. Resultatet har blitt en litt dystrere plate en forrige gang, selv om det fortsatt er de varme og organiske låtene som dominerer.

Midt mellom det vakre og det dystre, det organiske og det mekaniske, det akustiske og det elektroniske, det tilgjengelige og det eksperimentelle, finner vi To Rococo Rot. Og det er et flott sted å befinne seg.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Throw Me the Statue - Moonbeams

(Secretly Canadian)

Secretly Canadian snappet opp Throw Me the Statue og gav ut debutplaten på nytt. Det vitner om god dømmekraft.

Flere:

Bonnie Prince Billy & Matt Sweeney - Superwolf
Tord Gustavsen Trio - Being There