Pete Namlook
Steve Roach
Robert Rich

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Seks timer vellyd

Det er lenge siden Klaus Schulze var med på å grunnlegge Tangerine Dream. Etter mer enn tre tiår som soloartist er han mer produktiv enn noensinne.

Klaus Schulze må være en av verdens mest produktive elektroniske musikere. Det er nok først og fremst hans klassiske 70-talls plater som er mest kjent - jeg sikter til Mirage, Timewind, Moondawn med flere. Men han har hele tiden vært aktiv, og gjennom 90-tallet gav han ut en rekke større CD-bokser. Alt dette ble samlet i den enorme 50 CD-boksen The Ultimate Edition. Dette var for det meste tidligere uutgitte ting, men altså ikke helt ny musikk. Derimot kom han med to bokser med bare ny musikk. Den første (Contemporary Works) var en 10 CD-boks som kom i 2000, og to år senere fulgte han opp med Contemporary Works II.

Dette er en 5 CD-boks som følger i samme sporet som den første, men her er det mer avdempet. Musikken er svært rolig og langdryg, uten at det er negativt. Alle som liker Schulze forventer lange komposisjoner som utvikler seg sakte. Musikken hans krever oppmerksomhet og tålmodighet, men man får mye lytteopplevelse tilbake. Det er lite analoge synther på Contemporary Works II. Det er et digitalt musikkverk vi her snakker om, og alle CDene er fylt til randen. Vi får mer enn seks timer musikk fordelt over fem discer.

Boksen presenteres i et stilfullt pappomslag som i tillegg til de fem CDene rommer et hefte med mye interessant informasjon om musikken. Det presenteres også bilder fra Schulzes utrolige studio. Det finnes vel knapt en solomusiker som har mer elektronisk utstyr enn ham! I tillegg finner vi faktisk en tegneserie med hovedpersonen selv. Det er tydelig at mannen også har humor.

Dette store musikkverket åpner med The Theme: The Rhodes Elegy. Et 65-minutters spor som alene opptar CD 1. Et varsomt og vakkert anslag starter stykket som innbyr til en drøy times lytting i en god stol med lukkede øyne. Det er ikke en eneste tone her som på noen måte virker stressende eller forstyrrende inn på en avslappet stemning. Den vakre lyden fra Rhodes-pianoet danner bakgrunnen gjennom stykket, og det akkompagneres av rolige hi-hat rytmer, og en avdempet bass.

Schulze bruker faktisk flere gjestemusikere på denne CD-boksen, men uansett hva som spilles er det alltid filtrert gjennom hans dataprogrammer. Det er mye fløyte, oboe, gitar, cello, fiolin og horn. Det er til og med mengder med vokal her. Men alt er digitalisert og forvridd for å danne helt spesielle lyder.

De fire andre CDene følger i samme stil, men her får vi litt mer oppdeling i de lange stykkene. Det meste av musikken fungerer likevel som et sammensatt stykke, men variasjonene er litt større enn på CD 1, så inndelingen kan være bekvemmelig om man ønsker å spille et spesielt utdrag. CD 2 inneholder tre låter, og den siste av disse, Die Prophezeiung Erfüllt Sich, er høydepunktet. CD 3 har en interessant kontrast mellom de fire første sporene, som innbyr til lytting en sen nattetime, eller i morgengryet, før siste låt kommer med mer rytme.

På den siste CDen tar Schulze opp igjen temaet fra den første, men her med en annen rytme, og med gitar. Alle musikkstykkene er lange, og mye trekkes kanskje ut litt for lenge uten at nevneverdig nye elementer bringes inn. Men det er likevel alltid noe nytt å høre. Lyden er selvsagt førsteklasses, og alle små detaljer kan granskes med oppmerksomme ører på nytt og på nytt. Selv etter utallige gjennomlyttinger er jeg fortsatt i stand til å finne små ting her som jeg ikke har hørt tidligere. Og dessuten; det er et poeng i å trekke stykkene ut på denne måten. Man kommer inn i en spesiell stemning. Det er mye av poenget bak elektronisk musikk som er såpass ambient som dette. Man får ikke meddelt noe i løpet av fem minutter med en slik type musikk. Det kreves et mye større perspektiv på ting. Spesielt siste del av CD 2 og CD 4 har en tendens til å bringe en inn i en trance-lignende tilstand med sine repeterende, hypnotiske rytmer.

For de som ikke har fulgt Schulze gjennom 80- og 90-tallet, og kanskje kun har et forhold til hans 70-talls plater, vil Contemporary Works II være en helt ny, men forhåpentligvis positiv opplevelse.
De 333 første eksemplarene av boksen kom også med en bonus CD med fire spor. Disse skiller seg litt ut fra resten, men er fra samme studio-sessions, så liker man boksen, vil nok også denne falle i smak.

Jeg anbefaler Contemporary Works II for alle som ønsker en spesiell lytteopplevelse.