Appendix Out

No Earthly Man - Alasdair Roberts (2005)
The Amber Gatherers - Alasdair Roberts (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Too-re-lay-o

Lei av tjas og mas, trafikkorker og forurensing. Bli med inn i Alasdair Roberts' rolige vertshus.

"Join our lusty chorus" inviterer Alasdair Roberts på Farewell Sorrow, hans andre soloplate. Oppfølgeren til fine The Crook of My Arm (2001) er ikke av det svært lystige slaget, men nok en stillferdig og vemodig tur tilbake Skottland med sin praktfulle natur, tradisjonelle landsbyer og puber, der alt tilsynelatende har vært uforandret i siden middelalderen. Her har Roberts gått i årevis og plukket inspirasjon med en far som folkemusiker, senere med trioen Appendix Out, og de siste par årene alene. Langs landeveien har han denne gangen støtt på andre musikanter, så både Rian Murphy og gamle kjenninger fra Appendix Out bidrar her, blant annet med fele, fløyte, mandolin og trommer. Sammen trasker de inn på nærmeste folketomme kneipe, bestiller en seidel og sitter ned foran peisen for å varme seg, og tar opp instrumentene sine.

Til tross for både den spartanske innredingen i det vindblåste vertshuset er det likevel et ganske oppløftende skjær over flere av melodiene Roberts tryller frem denne kvelden (I Fell In Love, Carousing, The Whole House Is Singing, When a Man's In Love He Feels No Cold), og så vidt jeg kan se er dessuten alle hans egne, i motsetning til Crook... som nærmest var en hyllest til skotsk folkemusikks stamfedre. Dette har ikke så mye å si for stilen, for alle låtene her bærer i seg århundre lange keltiske tradisjoner. Den tradisjonelle og ektefølte fremførelsen understrekes av Roberts, som synger med sin høystemte, alvorlige stemme, som temamessig dreier mye seg rundt kjærlighetens lengsler og naturens kraft.

Ikke alle visene griper tak sånn med det første, men høydepunktene inkluderer feststemte Carousing, nydelige I Fell In Love ("I will squeeze your lungs like the bellows of an organ, and blow on your bones like a pipe, with a ra-ta-ta-tat on your skull like a drum..."), "moderne" I Went Hunting ("And the larks they sang melodious... and they only know the one song only, but they sing it wondrously...") og fingerplukkende Come, My Darling Polly ("My body was your instrument of lust..."), samt avsluttende Slowly Growing Old. Her lakker og lir det mot natt, og de andre pubgjestene blir endelig med å nynne på et refreng som burde vart i timesvis.

Roberts er sikkert lei av å hele tiden bli sammenlignet med Will Oldham, men jeg vil nå bare minne om at de to har spilt inn plate sammen med Jason Molina (The Amalgamated Sons of Rest, 2001), og at der førstnevnte tidligere har hentet inspirasjon fra den amerikanske avarten av keltisk folkemusikk, så står Alasdair Roberts nærmest de opprinnelige kilder. Denne lenken bør likevel mest tjene som inspirasjon for å oppdage en musiker som står mer enn støtt nok på egne ben.

Har du lyst til å gjøre deg bemerket i en eller annen sosial sammenheng, kan du forøvrig sette på Farewell Sorrow mens du siterer Walt Whitmans When Lilacs Last In the Dooryard Bloom'd:
"Sing on dearest brother, warble your reedy song,
Loud human song, with voice of uttermost woe."