The Mars Volta
Led Zeppelin
Sparta

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Velkomment gufs fra fortiden

Representativt utvalg fra dette en gang så lovende bandets karriere.

Da At the Drive-In endelig begynte å oppnå en viss kommersiell suksess, ga de seg. Plutselig. Uten forvarsel kansellerte bandet de forestående konsertene som allerede var bekreftet rundt omkring i USA, og erklærte At the Drive-In for oppløst. Senere har blant annet gitaristen Jim Ward ganske enkelt forklart bruddet med følgende uttalelse: "It wasn't fun anymore". Opp fra asken steg imidlertid to nye band, Sparta og Mars Volta, hvorav førstnevnte ofte blir omtalt som det radiovennlige alternativet og sistnevnte som det sært eksperimentelle.

Men nå skal det derimot dreie seg om begynnelsen, eller rettere sagt utgangspunktet for disse to gruppene, nemlig At the Drive-In. Dette samlealbumet inneholder et aldri så lite utvalg låter fra bandets sju år lange karriere, vel, nesten i alle fall. Uvisst av hvilken grunn er bidrag fra debutskiva Acrobatic Tenement fullstendig utelatt. Låtene er håndplukket av eksmedlemmene, og det er forfriskende å se at dette ikke har blitt en samling som kun baserer seg på "hits" (hvor store "hits" bandet har å snakke om er en annen sak). Enkelte singellåter som Invalid Litter Dept. finner du for eksempel ikke på selve albumet, mens One Armed Scissor har fått plass.

Innpakningen er tiltalende, og foruten selve skiva som inneholder 18 spor inkludert et par coverlåter, får du dessuten en DVD. Dessverre har man ikke akkurat lagt noen stor flid i å utnytte dette formatet til det fulle. Den inkluderer videoversjoner av One Armed Scissor, Invalid Litter Dept. og Metronome Arthritis, en helt unødvendig opplisting av bandets diskografi, samt et par wallpapers til glede for dem med PC. Deretter får du en altfor kort snutt som er mer en frenetisk og sammenklippet musikkcollage enn en informativ briefing om bandets historie. Bandmedlemmene slipper kun til med et par utsagn vedrørende bakgrunn, produsenten og innspillingsmetoder før det hele er over. Seks minutter er tynt når man mye heller ville hatt en grundig og dokumentarisk gjennomgang av bandets historie. Men kanskje dokumentaren dukker opp en annen gang. Det er lov å håpe.

Låtutvalget illustrerer godt hvilken musikalsk utvikling medlemmene gjennomgikk i den tiden de alle sto samlet under Drive-In navnet, og Pink Floyd-coveren Take Up Thy Stehoscope And Walk er nok den mest utpregede Mars Volta-låta man kan finne på samleskiva, med sine merkelige lydeffekter og sære krumspring. Spesielt vokallyden har fått en særegen og grumsete metallisk klang her. At Led Zeppelin må ha vært en stor inspirasjonskilde for bandet kommer klart frem i flere av låtene, ikke minst når det gjelder valg av riff. One Armed Scissor og Lopsided er et par av samlingens sterkeste bidrag, mens den lille balladen 198D og den minst like nydelige Initiation rettmessig har fått sin plass.

Mange hevder at At the Drive-In alltid gjorde det best live, og at de aldri helt klarte å overføre den rette, energiske magien over til sine plateutgivelser. At bandet kanskje først og fremst hørte hjemme på scenen er lett å se via musikkvideoene og filmklippene som finnes på DVDen. Hvilken sterk karisma disse karene er utstyrt med! Vokalist Cedric blir selve fasitsvaret på ren musikkglede. Jeg kan ikke annet enn å angre bittert på at jeg aldri rakk å se dem før det ble for sent.