Ramones
KSMB (Kurt-Sunes med Berit)

Singlarna - Ebba Grön (2013)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Gullboksen

Her får du alt med Skandinavias beste punkband – ever. En boks fylt med gull.

Ebba Grön er en del av mitt liv og en stor del av mitt musikkhjerte. Det var noen kamerater av fetteren min som introduserte meg for de første singlene og debutplata We're Only in It for the Drugs (1979), og nå er dagboka kommet til rundt 79-80. Tittelen var uten tvil inspirert av Zappa's We're Only in It for the Money og der stopper sammenligningen med Zappa.

La oss ta det litt trinn for trinn. Boksen er en gjenutgivelse av tilsvarende samling som kom ut i 1998. Den har ikke vært tilgengelig på flere år, samt at den har kostet relativt mye på diverse nettauksjoner. Nå har boksen fått ny design, noen nye kommentarer, samme låter pluss tillegg av filmen Ebba the Movie. Heldigvis er låtene er lagt i riktig kronologisk rekkefølge. Her får man alle studioinnspillingene, samt noen rariteter. Med andre ord en boks fylt med gull.

De tre første singlene åpner første plate. Førstesingelen Anti-rock med låtene Profit og Ung & Sänkt ble spilt inn i april 1978 på tre timer. Det låter upolert og fullstendig rått, men allerede her viste Ebba Grøn at de var milevis foran de fleste andre bandene som skulle dukke opp senere. Trioen, med Joakim Thåström, Fjodor og Gurra, hadde spilt i flere år, og kunne både stemme gitarer, holde rytmen og ikke minst litt mer enn et barregrep. Det var faktisk ikke alle beslektede band som kunne det på denne tiden.

Det handler om ungdommens manglende tro på samfunnet og problematikken rundt forstedene på 70-tallet da Thåström sang Försöker stå ut, hållar mej stark, men det går inte. Nej, det är så jävla svårt. Och jag ser ingen ljusning i Ung & Sänkt. I blant tunge betongbygninger var det ikke alltid lett å se en glitrende framtid.

Ikke helt ulikt Joe Strummer i The Clash var også Thåström svært opptatt av å fortelle sin sannhet og sine opplevelser. Alle de tre første singlene er klassikere, og spesielt tredjesingelen med den udødelige Va Ska Du Bli?, der de første tekstlinjene lyder: Va ska du bli när du blir stor, ska du bli som din far och mor. Ska du bli en boss, en försäljare eller disponent nånstans?

Strofene er like aktuelle for ungdom i dag som den var på slutten av 70-tallet. Hva skal man bli når man blir stor? Jeg for min del er stor, men hver gang jeg hører låta så er jeg tilbake på gutterommet rundt 1980 og tenker - hva skal jeg bli?

Etter seks klassiske punklåter presenteres debuten We're Only in It for the Drugs i sin helhet. Thåström har spisset blyanten på tekstene og det samme har Fjodor i Totalvägra der han synger Att göra lumpen ger mej inte ett skit, ändå är jag tvungen att åka dit. Små gröna as försöker göra mej til man. Då väljar jag hellre att va barnslig som fan. Ironisk nok så kom aldri Fjodor til militæret, han ble militærnekter og måtte ta sin fengselsstraff for dette noen år senere.

Det er både drivende fengende punk. Ebba tok opp hverdagslige problemer, uten å bli politiske profeter. 12 låter ble unnagjort på halvtimen – et fantastisk debut der punkideologien og -soundet hersker. Gurra hamrer i vei trommene og ikke minst cymbalene blir effektivt brukt. Resten av første CDen inneholder låter som ikke tidligere er utgitt, og alt holder en høy kvalitet, selv om lydkvaliteten er noe svakere.

Over på CD 2 som starter fjerdesingelen Staten och Kapitalet og Ung & Kåt. Førstnevnte var en cover av det svenske progrockbandet Blå Tåg. I Ebbas versjon ble låta rocket skikkelig opp og den ble en stor hit i hjemlandet. Deretter presenteres Kärlek Och Uppror – bandets andrealbum i sin helhet. Det har blitt en musikalsk videreføring og det høres ut som et langt mer voksent band enn debuten. Energien fra punken er den samme og det åpner med 800 c, også en klassisk Ebba-låt. Thåstrøm som bandets leder og rytmeseksjon er som en kruttønne. Trioen har enorm kraft, men klarer også å vise seg fra en myk side med den fantastiske Mental Istid, der Thåstrøm og kassegitaren drar oss i gjennom noen vakre minutter. Bandet har blitt eldre og det kan også høres gjennom tekstene som ikke har den rebelske politiske tonen som to år tidligere. Som avslutning på andre CDen får vi bandets siste singel Scheisse / Tyna Bort og bandets spor på julsingelen til den svenske musikkavisen Schlager - Nu släckas Tusen Människoliv.

Populariteten etter andreskiva var enorm og bandet hadde på denne tiden opparbeidet seg en svært stor fanskare. Tredjeskiva ble kalt Ebba Grön og viser at bandet har vokst ytterligere. Nytt medlem er hentet inn – Stry Terrarie som hadde lang erfaring fra andre punkband. Han medvirket også på flere kutt på Kärlek Och Uppror. Istedenfor å ta et videre musikalsk steg framover tok de et steg til siden. Energien er noe mindre enn tidligere og albumet er vel å regne som det svakeste. Men svakt og svakt – det er mange perler – som Flyktsoda, Stop! og den alltid vakre Die Mauer. Det er et helhetlig og jevnt album, uten å touche helt i toppen som de to andre albumene. Som tilleggspor er det inkludert blant annet versjon av (Rymd)Imperiets singel Va Pojkar Vill Ha – en liten typisk "svensk Springsteen".

Fjerdeplata i boksen er en rekke livespor med bandet som tidligere er gitt som egen utgivelse. Opptakene er tatt opp over flere år og viser at bandet var et fantastisk konsertband. Det er en enorm spilleglede med en råhet som så å si ingen andre band kunne matche på denne tiden. Råheten, gleden og energien vises også i DVDen Ebba the Movie som er inkludert i boksen. Det blir som å reise tilbake rundt 1980, hvor vi blir med bandet på veien, hotellet, scenen og i studio.

Ebba Grön var langt foran de fleste både når det gjaldt musikk, tekster, lyd og stil. Dessverre ble kun det tre album, men hvilke album! Alle står utrolig godt på egne bein, men det å få samlet alt materiale i en vakker boks er helt fantastisk. Mange flotte bilder er tatt med og god tekst av Tore S. Börjesson tar leseren/lytteren med på bandets livsreise fra 1978 til oppløsningen i 1983. Det eneste man savner er omslagene til singlene og albumene. Men det får så være.

Takk til Ebba Grøn for å ha gitt både ungdom og voksne inspirasjon, glede og gode opplevelser i perioden fra 1978 og til, tja – alltid. Ebba Grøn dør aldri.