Band of Horses
Iron & Wine

Nothin' No - David Vandervelde (2007)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nytt album, nytt uttrykk

Et godt stykke håndverk, som kunne hatt godt av en dæsj umodenhet.

Mye har skjedd i tiden fra David Vandervelde slapp sitt debutalbum The Moonstation House Band (2007) til han et år senere fulgte opp med Waiting for the Sunrise. Nesten helt borte vekk er den smårufsete Marc Bolan-inspirerte glamflørtingen som preget debuten. Det kan se ut som at Vandervelde har bestemt seg for å bli voksen i en fei. Enten det, eller så har han bare fått en ny favorittartist.

Mens man kunne referere til Marc Bolan i nesten hver låt på forgjengeren, kan man på denne plata erstatte han med Neil Young og fortsatt være nokså safe. Aller tydeligst er dette i låta Need For Now. Kun ett av albumets ti spor later til å ha slektskap til den musikken Vandervelde presenterte på debuten: Cryin' Like the Rain. Når denne i tillegg står ut som den mest spennende på albumet, er det tydelig at Vanderveldes behov for å modnes ikke nødvendigvis har vært til hans eget beste.

Det første som slår meg idet albumet starter med låta I Will Be Fine er tanken "er ikke dette litt i overkant bakpå og slentrende for en fyr som ikke en gang har fylt 25?". Og slentrende forblir det nokså konstant gjennom hele albumet, uten at dette nødvendigvis er negativt, alltid.

Det som er Vanderveldes klare styrke, er en sterk meloditeft som alltid skinner gjennom det han gjør, uansett om det er glam eller country som krydrer rocken hans. California Breezes er skrevet i samarbeid med tidligere Wilco-medlem Jay Bennett, og kunne lett lusket seg inn på et Wilco-abum uten å bli pekt ut som en lausunge. Ellers har Vandervelde skrevet alle låter selv, og han trakterer også de fleste instrumentene på egenhånd med unntak av litt hjelp her og der.

Waiting for the Sunrise er nok en jevnere plate enn debuten, men dessverre er ordet jevnt ikke nødvendigvis et kompliment. Albumet er jevnt over velprodusert, jevnt over godt håndverk, men mangler variasjon og de store høydepunktene. Det er ganske midt i gata, rett og slett. Når det er sagt, er det låter som stikker seg ut som Vanderveldes mest vellykkede lek med sine nye inspirasjonskilder. Someone Like You, med sin smittende vokalkoring og powerballaden Lyin' in Bed(bare så synd at den drukner i den alt for langvarige jamminga mot slutten) er begge gode eksempler på Vanderveldes låtskrivertalent.

Med Waiting for the Sunrise har Vandervelde bevist at han behersker softrocken, så vel som glamrocken. Men, forhåpentligvis var ikke dette målsetningen med albumet. I så fall kan man jo lure på hva han skal vise oss neste gang. Waiting for the Sunrise vitner, som debuten, om en ung og lovende artist som fortsatt har til gode å vise et eget særpreg som skinner gjennom sine åpenbare inspirasjonskilder. Hvis dette skjer, kan vi antagelig vente oss noe veldig bra.