Rivulets - Rivulets (2001)
Thank You Reykjavik - Rivulets (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Leger alle sår

Nathan Amundson har vendt tilbake til kirken. Sammen med Low og Jessica Bailiff skaper han hellig musikk.

Så faller bombene over Bagdad. Det blinker i nattemørket. Statsledere er alvorlige. Menneskene er bekymret. Det er en urolig tid.

Da er det godt å kunne krype inn i en krok og sette på en ny plate av Rivulets (Nathan Amundson), for det er ikke mye som er roligere enn dette. Han følger opp sitt nydelige debutalbum (2002) uten å foreta de helt store endringene, men det er helt i orden. Amundson gir en form for sjelepleie for frynsete nerver i disse dager med sin form for "debridement".

"There's an evil in this room, there's an evil in this room..." gjentar han alene med spøkelsvokal og katedralsk romklang helt i starten her. Det er ikke så merkelig, for Debridement er i hovedsak tatt opp i Duluths historiske landemerke, kirken Sacred Heart Music Center. I tillegg til ordinære kirkekonserter er dette også et sted Low benytter en del som scene, og Amundson har igjen med seg Mimi Parker og Alan Sparhawk som medhjelpere. Stikkord blir dermed fortsatt spartansk, langsom tristesse med et meget romslig lydbilde, og dette er veldig vakker musikk for en stygg tid.

Etter den helt minimalistiske åpningen fylles kirkerommet etterhvert opp av flere, og særlig sakralt blir det når Jessica Bailiff åpner englestemmen sin på flere låter. Selv om gjestelisten er lengre enn sist så har Amundson bevart sin ytterst enslige og spartanske profil med stemme og akustisk gitar i forgrunnen. Han skaper på langt nær så melodiøse og poporienterte låter som Low, men lar heller klangene av gitar, banjo, orgel og piano rulle langsomt rundt i sakristiet. Unntaksvis, som på Will You Be There, fyller instrumentene hele rommet, men på de beste sporene (som Cutter, The Sunset Can Be Beautiful (Even In Chicago) og Bridges) brukes de mer som et lyrisk bakgrunnsteppe, ikke helt ulikt det nevnte Bailiff selv driver med på sine soloprosjekter. Denne lavstøyende ambiensen gir Rivulets ekstra liv, men han klarer seg også godt i enklere former, som på den personlige favoritten Shakes.

Debridement er ingen plate med voldsomme opp- og nedturer, men nok en fullverdig utgivelse fra Lake Superiors bredder - Low, Kid Dakota, Haley Bonar og Rivulets tilhører alle eliten innen langsom visekunst som hele tiden leger sår rundt hjertets sarteste deler.