Foreigner
Led Zeppelin

Jupiter's Darling - Heart (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Intet nytt fra hjerte-fronten

En hyggelig musikalsk tidsreise for nostalgikere, men samleplata gir intet nytt til trofaste Heart-fans.

Hvis historien om mitt liv skulle blitt film, ville Heart definitivt vært en del av soundtracket. 13 lange år er riktignok gått siden sist jeg virkelig lyttet til Ann og Nancy Wilson, men søstrenes musikk var en så stor del av min oppvekst at samleplata The Essential Heart nesten fungerer som et fotoalbum: Nothin' at All maner frem bildet av meg og bestevenninna mi sittende på gulvet på rommet hennes - to 11-åringer med hver sin Barbie-dukke i hendene og med Hearts selvtitulerte album dundrende ut av kassettspilleren. På neste fotografi er vi to år eldre og sminket som popstjerner; med hver vår hårbørste som mikrofon gauler vi frem teksten til yndlingssangen vår, Alone, på liksomengelsk. Nok et bilde viser oss rett før vi fyller 16, tiskende og hviskende om han kjekke gutten med det røde håret i parallellklassen som ingen av oss engang turte snakke til - mens Heart synger All I Wanna Do is Makin' Love to You om og om igjen i bakgrunnen.

Kjenner du deg igjen? I løpet av de 27 årene som er passert siden Heart inntok hitlistene med Dreamboat Annie, har duoen solgt over 30 millioner plater, hatt et 20-talls listeplasseringer og fylt konsertarenaer verden over. Det er derfor sannsynlig at det er langt flere enn meg som har et nostalgisk forhold til Wilson-søstrenes Led Zeppelin-inspirerte tungrock. I så måte er The Essential Heart en kjærkommen utgivelse, for her får du alle storslagerne deres samlet på to CDer - en finfin oppsummering av bandets karriere.

For den trofaste Heart-fan må imidlertid utgivelsen være en gedigen skuffelse. Dette er nemlig den femte Greatest Hits-plata bandet gir ut, og for den som har de andre samlerne, er det lite nytt å hente denne gangen. Faktisk: Av det nye dobbeltalbumets 37 låter er hele 30 av dem allerede samlet på de to enkeltplatene Greatest Hits (1998) og Greatest Hits 1985-1995 (2000). Du får heller ingen nye sanger eller alternative, tidligere upubliserte versjoner av gamle klassikere slik vanlig er på denne typen utgivelser.

Skal jeg være ordentlig slem, kan jeg si at The Essential Heart er Ann og Nancys forsøk på å melke en siste pengeslant ut av trofaste tilhengere - det er tross alt gått nesten ti år siden sist de ga ut et album med nytt materiale. Skal jeg derimot være snill, kan jeg i stedet fremheve at søstrene med dette gir en ny generasjon musikkelskere en sjanse til å oppdage bravadene til to av 1970- og 80-tallets store kvinnelige rockere. Uansett: Denne samleplata er egentlig kun en oppvarmer for Hearts neste album. I 2003 kommer nemlig Wilson-jentene med et studioalbum med splitter nytt materiale. Og kanskje gjør du klokt i å utsette platekjøpet til den tid.