#1
Send en mail #2

Monster Blomster

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Mørketid uten Maja

Men det blir nok lenge til Tromsø banker Rosenborg på bortebane!

Dette Tromsø-bandet må pent klare seg uten Maja, jenta som forlot både vokalplassen og byen, og dermed skapte et nytt bandnavn. Guttenes inderlige savn etter henne preger visstnok alt de holder på med, så for oss andre er det bare å håpe at hun blir borte en stund. Desember har nemlig blitt en ganske så hederlig plate.

Minus Maja holder seg til selve definisjonen av streit, melodiøs mid-tempo poprock, med pene gitarsoloer, litt kor og orgel til pynt, tidvis høy lighterføring og en semi-alternativ appell som bør gå rett hjem hos begersvingende økonomistudenter med Travis og Coldplay t-skjorter. Minus Maja synger ikke bare på norsk, men på Tromsø-dialekt - og legger seg dermed lagelig til for hugg på slakterbenken.

Til tross for dette - Desember er slett ikke så ille, og flere av låtene har et behagelig hitpotensiale hvis det skulle være et mål. For å ta vokalisten først: Jon Erik Eriksen har en spenstig stemme, av og til anstrengende på en tilgjort og slitsom måte, men med et stort register. Han våger å ta det ut på en troverdig måte, og vi følger ham bevege seg fra det sjelfulle dyp og helt opp til de lyseste tonene uten å blunke. Når tekstene glir så naturlig ut av stemmebåndene som de gjør her, så er det heller ingenting å utsette på den biten. Den nord-norske flyten fungerer godt, og gir Maja-lengtende tekstefraser som "ho legg store plana/ drømme sæ bort, læs romana" og "tidlig morra/ det e vår/ dugg i greset der du går".

Platen er vellydende produsert av Øyvind Ryan (Monster Blomster), med hjelp av Lars Lien i Brygga Studios, og har et gjennomført og proft preg. De teknisk dyktige musikerne lider under fravær av fart og spenning, noe som gir Desember for lite spenst og dynamikk. Det blir litt "Kent-light med The Cure-riff" som min samboer ganske treffende poengterte.

Helhetsinntrykket blir derfor noe monotont, og over tid - litt for kjedelig. Desembers frekkeste grep er egentlig at den er nummerert som RBKTIL 16, like usannsynlig som Housemartins debuttittel London 0 Hull 4 en gang i tiden.