Making Paper - Richard Youngs (2001)
River Through Howling Sky - Richard Youngs (2004)
Autumn Response - Richard Youngs (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Druide på sopptripp

Nok en eksperimentell folkemusikkperle fra Richard Youngs.

Jeg må tilstå det. Gjennom de siste par årene har jeg på et eller annet vis klart å bli noe så merkelig som en Richard Youngs-fan. Det hele har skjedd ubevisst, jeg har bare endt opp med flere og flere Youngs-plater i samlinga mi. Jeg skjønte jeg var hekta da jeg klokken tolv sist nyttårsaften snek meg bort fra festen for å høre på Making Paper i ro og mak. Denne tilbakeholdne skotske trubaduren, eksperimentalisten, bibliotekaren og vegetarmat-spaltisten må besitte magiske evner. På sin fjerde - og jeg tør påstå beste - skive på JagJaguwar beviser han det.

De få av oss som har fulgt med på Youngs' utgivelser i løpet av åra har fått oppleve litt av hvert. Alt fra rolig, nedtonet singer/songwriter-stil på skiver som fjorårets May, til kompleks eksperimentalisme som hans samarbeid med Acid Mothers Temples gitarist Makoto Kawabata. På Airs of the Ear bringer han oss en slags psykedelisk folkemusikk-opplevelse, komplett med banjo, orgel, square wave, ringmodulasjon og theremin. Hr. Youngs klarer faktisk å innarbeide slike instrumenter i sin melodiske folkemusikk på en slik måte at du skulle tro det var det mest naturlige i verden.

Akustiske instrumenter vever seg sammen med de elektriske effektene slik at de veier opp hverandre på en nesten perfekt måte. Youngs klarer med varsom instrumentering å mane fram en transeaktig harmonisk stemning, til tross for den hjemmelagde thereminens ulende utfall.

Den låta som øyeblikkelig griper deg sterkest kommer midt i skiva; Fire Horse Rising. Den åpner typisk for Youngs med en skjør gitarlinje som straks blir akkompagnert av diverse effekter som leker seg rundt melodilinjen uten at det blir forstyrrende. Etter ett og et halvt minutt når låta nye høyder da fuzz-bassen kommer inn, ett gitarspor går over det andre, og de elektroniske effektene hyler melankolsk i bakgrunnen. Over dette gjentar Youngs "...and I don't understand, ...and I don't want to know..." om og om igjen og skaper en nærmest hypnotisk stemning som gir frysninger nedover ryggtavla.

Låta som kommer etter, Halifax Amore, er den låta på skiva som minner meg mest om fjorårets May. Den er bygd opp på samme måte som de på nevnte album, med to separate melodilinjer og uten noe refreng. Teksten på låta begrenser seg til et enkelt gjentagende "Halifax Amore La La Lei", og trekker Youngs' minimalistiske folkemusikk til det ekstreme.

Airs Of The Ear har samme vinn-eller-forsvinn appell som forgjengeren. Om du er i humør til å følge Youngs ned i hans minimalistiske, eksperimentelle, men samtidig harmoniske melodirike, så for all del. Om du derimot ikke er i riktig humør kan detaljene i skiva fort gå deg forbi, og du kan finne skiva irriterende. Til tross for at Youngs har påført hvert eneste vers utallige effekter, blir du allikevel sittende og nynne med på melodiene. Dette betyr at Youngs ikke bare tilbyr mer enn nok sonisk snacks for den årvåkne lytter, han tilbyr også farlig gode melodier som setter seg fast i hodet på deg. Etter en stund har jeg funnet ut trikset med samtlige Youngs-utgivelser; du må gi deg tid til å bare lytte uten å gjøre noe annet. Tar du deg det, blir du rikt belønnet.