Coldcut
Kruder & Dorfmeister
Bjørn Svin

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Rapsodi i rummet

Forfriskende, leken elektronika fra brodernasjonen i sør.

For lenge, lenge siden var det en musikkstil som het elektronika. Stilen var egentlig ganske liketil, den var ganske snever, og talte et fåtall musikere som lett kunne få navnet elektronika heftet ved seg. I dag er alt så meget verre, og i sjangerjungelen vi beveger oss i her på groove.no er elektronika også etterhvert vokst frem til en liten underskog av ulike uttrykk. Da er det forfriskende å få en plate som Rumpistol opp i hendene. Den selvtitulerte debutplaten til dette danske enmannsprosjektet er elektronika akkurat slik du forventer at elektronika skal være. Det er ikke som Colleen, som fusjonerer inn hauger med andre instrumenter og komponerer barnlige symfonier, og det er ikke som Four Tet, som trekker inn langt mer organiske elementer i rytmeseksjonen, for å skape et mer variert uttrykk.

Nei, Rumpistol er ren og skjær elektronika; låtene begynner med små, knirkete, syntetiske lyder, som overlegges med stadig flere lyder av lignende kaliber, som danner et grunnkomp for en fengende melodilinje. Rumpistol gir uttrykket en tilnærmingsvis organisk klang gjennom en gjennomgående bruk av sprakete vinyllyder, som om CD-spilleren din plutselig har begynt å knitre koselig i laserstrålen når den støter på små hybelkaniner, slik vi kan mimre tilbake til at platespillerne gjorde i De Gode Gamle Vinyldager.

Når så sjanger og instrumentering er gjort rede for, kan det jo være passende å komme inn på hvordan det faktisk høres ut. Og det er neigu ikke verst. De nevnte sangstrukturene følges hovedsaklig, men tøyes med velvilje i alle slags retninger, og sangene krydres pent med lekre samplinger som ofte kobles opp mot sangens tittel, som trafikklydene utenfor vinduet i sdr. fasanvej kl. ca 22.00. Måten melodiene utvikles steg for steg kan minne om Orbitals suggererende konstruksjoner, men formidles i et langt høyere tempo, og med lette, lekende lyder som hinter om landsmann Bjørn Svin. Det er likevel ikke noen tøyse-tulle-plate, slik mange av Svins komposisjoner kan virke som, men en stramt og godt laget plate, som virkelig vokser først et eller annet sted i løpet av den tredje eller fjerde gjennomhøringen. Det fungerer som med mange andre gode plater, den første gjennomhøringen fester seg knapt overhodet, og man undres litt over den til tider litt plagsome knitringen og klikkingen som aldri ser ut til å ta slutt. Etter et par omganger i spilleren, ideelt sett med litt tid imellom, inntar man imidlertid lettere fugleperspektivet, og ser platens andre kvaliteter med nye øyne, og de umiddelbart fengende melodiene trer frem mer tydelig fra rammen de er satt i.

Til debutplate å være er Rumpistol påfallende helhetlig og gjennomført, det eneste som kan svikte en smule er selve melodiene, de er ikke like fengende hver gang, og når sangene i så stor grad bygges opp mot introduksjonen av hovedmelodien, kan det tidvis bli ensformig å lytte til platen. Fusjoneringen mellom lekenhet og gjennomført oppbygning fungerer imidlertid svært bra når den først slår til, og blir melodiene en smule mer originale kan det bli svært spennende å følge Rumpistol fremover.

Fjorden Baby! - Se Deg Rundt i Rommet

(Fjorden Bizznizz)

Album nummer to fra Fjorden Baby! kan fort bli årets norske album.