[capsule review in English available]

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Supersilent leverer sitt første konsertalbum.

Supersilents første live-plate lever opp til bandets navn, og de er mer interessante enn noensinne.

Supersilent 5 er satt sammen av liveimprovisasjoner fra Bologna, London, Blå og Kulturkirken Jakob under Ultima-festivalen oktober 2000.

Supersilent hever seg fremdeles over ethvert forsøk på kategorisering. De opererer fritt mellom venstreradikale ideer som ambient, jazz, elektronikk, improvisasjon, støy og samtidsmusikk.

Der tidligere utgivelser har vært dominert av støyete improvisasjoner med kaotiske rytmer, er Supersilent 5 et album som toner ned disse faktorene. De nummererte ambiente lydmaleriene er mørkere og mer innadvente, og tidvis foruroligende ulmende. Med de tidligere platene friskt i minne forventer man at låtene på 5 skal eksplodere, men i stedet står vi overfor en implosjon. Låtene kan virke som porter til utforskning av bandets indre egenskaper og landskaper; Supersilent reflekterer over sitt eget sound. På 5.1 og 5.5 kan man faktisk oppleve melodiøse partier, gjenkjennelseseffekten ligger i at man lettere og mer presist kan bruke lydmalende ord som skjønnhet og melankoli om disse korte antydningene til melodi.

Behovet for referanser er som kjent stort for alle musikkinteresserte. Miles Davis' utgivelse "Get Up With It" fra '74 inneholder en del av den samme uforståelige logikken som preger Supersilent. Låtene Rated X og Mtume fra dette albumet er drevet fremover av en vanvittig og drivende kraft, selv om disse fremdeles er mer forankret i kjente rymer som dub og jazz. Tyske Can og deres "instant compositions" er også preget av sammme tunge, udefinerbare intensitet og vilje.

De kaotiske elementene og uforutsette vendingene kjennetegner fremdeles Supersilent. Så lenge man ikke trenger å lete etter et mønster og kan forholde seg til uforutsigbarhet er de fruktbare og inspirerende.

Rett oppmerksomheten mot Supersilent!