Bonde do Role
The Very Best
Janka Nabay

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Krystallklart

Crystal Fighters debuterer med et etterlengtet album, når opp til forventningene og litt til.

Med et så broket album kunne det gått ordentlig galt for bandet som det siste året har bygd opp forventningen til entusiastiske musikkelskere over hele Europa. Crystal Fighters har allerede frankert på diverse samleplater, gitt ut mixtapes og flere remixer. Bandet er ikke noe nytt nytt, men resultatet de leverer er allikvel fresht, friskt og freidig.

Debualbumet, Star of Love, som varierer fra latinsk gitarinspirert musikk (nydelige Plage), til tracks som får deg til å ville dra på dubiøse rave (I Love London) til The Very Best-homage (At Home) så kunne dette gått fryktelig galt. Det kunne gått på hodet til helsike, men det gjør det ikke. Det går så utrolig bra, du blir helt ruset av den strabiøse, men herlige sammensetningen av albumet. La meg bare understreke med en gang, hvis det er noen tvil om hvor bra Star of Love er: Dette er et av årets beste album.

Det virker så åpnelyst når man sier at Crystal Fighters består av to engelskmenn, en amerikaner og to spanjoler. Og at de alle residerer i Øst-London. Selvsagt. Hva er Crystal Fighters? Funk, folkemusikk, dance, dubstep – ja, man kunne kanskje tro at dette var en jævlig kombo av Katzenjammer og Gogol Bordello, men den gang ei. Nå, hvordan beskrive musikken til bandet med et ord, la meg se; Latinelectrodeubstepbaskiskinspirertdanceherlighet. Crystal Fighters er bandet som har laget en av de mest spennende utgivelsene jeg har hørt på lenge. De har et assortert uttrykk med en overraskende helhet. I amerikanske TV-serier pleier de si: "You'll be Good Cop, I'll be Bad Cop.". Crystal Fighters har blitt enige om at de skal være all copsene, følgelig; Bad Cop, Kul Cop, Sexy Cop, Flinkis Cop, Vakker Cop, Danse Cop og Good Cop.

Bridgeblandingen Crystal Fighters har laget er merkelig i sin differansitet og i det faktumet at du liker alle bitene de byr på. Noen av sangen er vanskelige å få grep på, i samsvar med coveret har de tvetydige undertoner. Til tider blir det nesten fundamentalt forstyrrende, du blir dratt inn i en bisarr verden. Men det bidrar til å gjøre Crystal Fighters mer interessante. Du blir ikke helt klok på gruppen, for hver gjennomlytt har du det på tungespissen, men så glipper det.

Sporet I Love London ble bandets andre singel, bidro til å gjøre bandet kjent og er kompromissløs i sin hensynsløse fremtoning. Det sies at er man lei London er man lei av livet. Crystal Fighters elsker London. Jeg elsker Crystal Fighters – og blir du lei av Crystal Fighters er du, ok, kanskje ikke lei av livet – men i alle fall lei bra musikk.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Ping - Discotheque of Darkness