Seen From Above
The Code

Jan Garbarek

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sødmefylt melankoli

Sevågs første utgivelse på åtte år gir oss få overraskelser, men er likevel en nytelse.

Øystein Sevåg er en av våre internasjonale artister. Han har et større navn flere andre steder i verden enn her hjemme. Musikken hans ligger i grenselandet mellom jazz og klassisk med innslag av elektronika. Mitt første møte med Øystein Sevågs musikk var platen Visual (1996). Der har han sammen med gitarist Lakki Patey laget en usannsynlig vakker ambientplate. Caravan inneholder mange av de samme elementene, men er noe mer variert.

Det er hele åtte år siden siste utgivelse fra Sevåg (Bridge, 1997), og forventningene var selvsagt høye. Allerede fra de første sekundene hører man at Sevågs studier av musikk fra forskjellige deler av verden har betydd mye for den musikken som presenteres her. Caravan har blitt en meget vakker plate. Enkelte partier får meg nesten til å bli trist. Ikke fordi det er dårlig, men fordi det skaper så realistiske følelser av melankoli, savn og forgjengelighet. Jeg kan spesielt trekke fram Casa dei Mezzo som en favoritt.

Det er vokale innslag i to av låtene, og platas lengste spor, Seen From Above, er Sevågs første komposisjon med tekst. Personlig synes jeg ikke dette tilfører musikken så mye. Etter å i all hovedsak ha konsentrert seg om instrumentalmusikk er det forståelig at han også vil utvikle seg i en mer lyrisk restning, men hans musikk gjør seg fortsatt best instrumentalt.

Det som gjør at denne platen ikke når helt til topps er at temaene blir presentert i et litt for kort format. Jeg skulle så gjerne sett at Sevåg utforsket de mer utstrakte, ambiente strukturene. Dette var også noe jeg savnet på Visual. Når man kommer inn i en tilnærmet perfekt stemning av velbehag blir vi ofte litt for raskt avbrutt og presentert for noe nytt. Det får et litt filmmusikk-preg over seg når så vakker musikk presenteres i 11 korte deler istedet for å la det utvikle seg over tid i løpet av for eksempel 6-7 spor. Et annet element som forstyrrer lytteopplevelsen litt er valgene av rytme. The Stranger's Report er et kort stykke hvor Sevåg er alene i studio. Den har et vakkert potensiale, men de nærmest tekno-lignende rytmene ødelegger noe av den underliggende stemningen. Derimot er jazz-trommene i Wind meget effektfulle. Avpasset til låtens rolige stemning, og med på å underbygge strukturen på en fin måte. Bendik Hofseths innslag av sax på flere av sporene bør også vies oppmerksomhet.

Caravan har blitt et veldig pent og pyntelig album. Til tider kanskje litt for pyntelig og glatt. Jeg savner litt mer utforskningstrang, og hadde håpet på litt flere melodiske krumspring enn det vi får presentert her. Men platen er absolutt en nytelse. Et pent covert pakker inn pen musikk. Jeg anbefaler denne utgivelsen, og til tross for enkelte ankepunkter er den en vakker skive for følelsesladde situasjoner, rolige rødvinsmiddager og nattlig kontemplasjon.