Fela Kuti
The Herbaliser
Bobby Brown

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

The Groove is here and I feel all right!

Autentiske feinschmecker New Orleans funk grooves... fra München, selvfølgelig!

Det strømmer på med spennende artister fra Tyskland (The Notwist, Mouse On Mars, Tarwater, Schneider TM). Likevel skal du jobbe hardt for å overbevise en kompis om at The Poets of Rhythm faktisk kommer fra svarteste pølsespisende Bayern, nærmere bestemt München. De spiller rotekte New Orleans clubfunk og soul med fantastiske grooves. Jan Weissenfeldt og Boris Geiger var forut for sin tid da de i 1992 var på en ekspedisjon i New Orleans for å besøke det legendariske Sea-Saint studioet. Siden den gang har de vært involvert i tallrike singel/vinylutgivelser spesielt innretta mot club DJ's. Interessen for autentiske funkgrooves har eksplodert i de siste årene, blant annet ved framveksten av miljøet rundt plateselskapet Funk 45.

The Poets of Rhythm liker best anonymitet på det personlige plan, og noen oversikt over hvem som faktisk bidrar musikalsk på Discern/Define er ikke en gang å finne på hjemmesiden deres! Det instrumentale tittelsporet åpner CDen med atmosfærisk elpiano, snart fulgt av en fet blåserrekke, orgel og rikelig med afro-beat perkusjon. Man blir slått over hvor innstudert hver minste detalj er - microgrooves og polyrytmer kverner og maler hele tiden, noe som gjør det nesten umulig å sitte i ro og høre Discern/Define!

Smilin' trekkes i gang av seige klavinett-akkorder og viser dermed et annen sentralt instrument i autentisk New Orleans funk. Her har det også vært jobba hardt for å få til den spesielle, innestengte trommelyden. Ham Gallery setter bass og elektrisk gitar i fokus med komplekse rytmemønstre i beste Meters-stil! Plus Plus og The Jaunt gir mer spillerom for fløyte og blåsere, spesielt sistnevnte er en ren nytelse i effektive melodivekslinger. Det største høydepunktet er likevel Fondle Rock - perfekt instrumental afrobeat og funkfusjon med hele pakka (trelagsperkusjon, sugende oktavbass, Jimmy Nolen-aktige gitarklunk og standhaftig reperterte meloditemaer for orgel og blåsere).

The Poets Of Rhythm er livsviktige revivalister som revitaliserer en spillemåte som ble glemt en gang ut på 70-tallet. Discern/Define gir følelsen av å være en gjenfunnet klassiker, men er banebrytende i det den viser hvordan musikkunskap vinner over pre-programmert dusinsoftware i år 2001 (plata kom ikke skikkelig i distribusjon før i 2002). Dette er dermed en triumf for de gode ideene innspilt med gårsdagens rørforsterker-teknologi. Plata vil få liv i dansegulvene på de hippeste klubbene, men er fremfor alt en ren luftperkusjon-nytelse hjemme i stua.