Kim Hiorthøy

Hello Everything - Squarepusher (2006)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Musikken er råtten, go Squarepusher!

Come to f**king daddy? Tror ikke det, ikke denne gangen.

Squarepusher er 'one-man-wonder' Tom Jenkinson. Den godeste Hr Jenkinson har gått i læra hos ingen ringere enn sjefen sjøl, Mr. Richard D. James aka Aphex Twin.

Etter de forrige langspillerene ('Music Is Rotted One Note' og 'Selection Sixteen') samt to EPer i kjølvannet av disse, kunne det virke som om Jenkinson hadde beveget seg bort fra det frenetiske beat-drilloramaet vi alle elsker fra hans tidligere dager (Feed Me Weird Things Hard og Normal Daddy). Spesielt gjelder dette 'Music is Rotted One Note'. Her handlet det om store rom og nydelige melodier, eksperimentelle klangflater og håndholdte trommestikker. En plate som hadde to utrolige spor, men hvis helhet var en litt kjedelig og introvert affære. Dessuten ble kanskje Miles Davis referansene litt tunge å svelge for noen. Lydbildet var som som tappet direkte fra 'Bitches brew revisited'.

Nå er Squarepusher tilbake der han engang startet, vel nesten. Borte er i allefall trommestikkene og samplerne, og trommemaskinene er tatt ned fra loftet igjen. Squarepusher har blitt et navn det etterhvert knyttes store forventninger til, fortjent da Jenkinson tidligere har begått fantastiske underverker. Han alltid vil forbli en av de store i mitt private musikkleksikon.

Derfor er det litt vemodig at 'Go Plastic' ikke er spesielt god. Ikke spesielt spennende og ikke spesielt interessant. Jeg ser platen blir beskrevet som 'vanskelig' og 'tung å komme inn i'. Greit nok, hvis man er nybegynner i Warpland kanskje, men på slutten av dagen handler det kun om to ting: Good music or bad music. Platas beste spor er 'My red hot car', 'I wish you could talk' og nydelige 'Tommib'. Her dytter beatinfernoet i riktig retning og man glemmer at vi har hørt edits av disse beatsene i snart ti år nå, fordi låtene i seg selv er så bra. Resten av plata plages av mye av det som var kjedelig på 'Music is rotted...', nemlig eksperimentell lyd kun for eksperimentet sitt skyld. Som data på jakt etter teoriuavhengighet: vås og volapyk altså.

Squarepushers trommeøs er ikke vanskelig, men det krever noe å jobbe med, en melodi har vist seg å være en heldig oppskrift hvis det skal bli tøft. Mye av trommene på 'Go plastic' flyr rundt som en berg og dalbane med hikke. Frem tilbake, opp og ned, inn, ut og så en gang til. Uten annet enn en sprelsk reverb og mongloide effekter som støtteapparat. Problemet er av vi ikke kommer av flekken og vi kjeder oss.

Squarepusher skal ha ros for attitude og lekenhet, men ris for lydonani og navlebeskuing. Støyfolket, som er så i vinden om dagen, kan finne mye de liker her. Men det er jo nettopp det det er: støy. Squarepusher kommer tilbake, det tviler jeg ikke et sekund på. Her og nå, dessverre, er han ikke spesielt interessant.
Da er det mye hyggeligere å sette på Kim Hiortøy sin glimrende 'Hei'. Litt i samme leia, men mye bedre gjennomført!