The Ventures
Kåre & The Cavemen
Slacktone

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hawaii, Oslo - eller var det Moskva?

The Beat Tornados leverer igjen, med alt fra surf som driver som en 10 fots bølge til drømmende sci-fi-psykedelia. Via europeiske folketoner...

The Beat Tornados er et band som gradvis har bygd seg opp en fanbase i Oslo-området de siste årene, ikke minst på grunn av et knippe gode konserter (bl.a. en fantastisk split-kveld med Slacktone på Rock Bottom i 2004). De spiller gitarbasert instrumentalrock, nærmere bestemt surfrock, og mestrer sjangeren svært godt.

The Beat Tornados albumdebuterte med Pole Position i 1998. I 2001 kom klassikeren Mission to Mir, og dette albumet lyder det passende navnet Scandinavian Interlude. Passende fordi de også på denne plata lar sin surfrock bære preg av ulike typer folkemusikk eller klassisk musikk, ikke minst skandinavisk musikk. På tidligere plater har bandet bl.a. gitt oss herlige versjoner av Oppå fjellet og Griegs Norsk dans no. 2. På denne platen får vi bl.a. høre Gånglek från Älvdalen i ny innpakning, og Grieg får gjennomgå igjen i Return of the Griegster.

Tro imidlertid ikke at denne plata kun er en samling av Dick Dale-lignende versjoner av skandinaviske klassikere. For det første er variasjonen i tempo og stil større en det en Dick Dale-plate ville by på. Referansene er like tydelige til The Shadows som til gitaronanisten Dale, og ikke minst er det også mye jazzinspirasjon å spore på denne plata. For det andre er det musikk fra mange ulike deler av verden som preger dette albumet (selv om 8 av de 12 er skrevet av bandet selv). Fra låt til låt fraktes vi fra Norge til 60-tallets USA og videre til Russland, via en sigøynerleir. Slik fortsetter det fram og tilbake, noe som gjør plata til morsom og interessant lytting.

Instrumentalmusikk har dog sine begrensninger. En gitar låter i all hovedsak som en gitar, i hvert fall når man ikke fikler mer med den enn å legge på en bøtte med reverb og litt delay her og der. Et og annet orgel og piano dukker opp iblant, men det er litt vanskelig å holde interessen oppe gjennom hele plata. Selv om ihuga surf-fans trolig digger dette albumet, kunne det gjort seg med noen gjesteinstrumenter eller andre grep for å variere lydbildet.

Apropos lydbilde; thereminen og lydeffektene er på plass på Scandinavian Interlude som på det forrige albumet, men i mindre grad. Det kan faktisk virke som bandet har kuttet ned på dette med vilje på denne plata. For mens Mission to Mir var en veldig morsom plate, med tegneseriecover og mye livlig humør i musikken, framstår The Beat Tornados som litt mer seriøse på denne plata. Kalde blågrå bilder av norsk natur preger coveret, og låtene virker litt mer voksne, bl.a. ved at gjennomsnittstempoet på låtene er lavere på dette albumet enn på det forrige.

Med Scandinavian Interlude har The Beat Tornados gjort klart at de er et band man absolutt kan regne med. De henter igjen inspirasjon og temaer fra hele verden, og tilpasser dette godt til sin nå ganske definerte stil. Drivet og sjarmen når ikke helt opp til klassikeren Mission to Mir, men til gjengjeld vil trolig denne plata finnes i så vel hyllene til fans av gitarjazz og string swing som surf-fans.