Ride
The Telescopes

Let It Come Down - Spiritualized (2001)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

'I've got the scars to say I'm here...'

Spaceman Jason Pierce var nær ved å dø. Nå har han fullført det han begynte på før han ble syk.

I ruinene av Spacemen 3, Jason Pierce' første shoegaze/spacerock-band, steg et nytt og banebrytende band opp av asken en tidlig gang på 90-tallet. De hadde tydelige musikalske referanser til både My Bloody Valentine og The Jesus & Mary Chain, og i tillegg hentet karene i Spiritualized inspirasjon fra sjangre som jazz, blues, gospel og blandet dette med den aller viktigste ingrediensen; rock.

I to årtier har det engelske spacerock-bandet med Pierce i spissen levert album som omhandler noen av livets alvorligere tema; religion, Gud, tilgivelse og døden – hvor det sistnevnte skulle få en helt spesiell betydning for Jason Pierce. Ved å lage et av 1997s aller mektigste album; Ladies and Gentlemen We Are Floating In Space, har Spiritualized hatt en del ups and downs - og ikke før nå har noe vært på linje med klassikeren.

Noen som synes at albumcoveret ser veldig sterilt og medisinsk ut? Det kan det ligge en naturlig forklaring bak. I 2005 ble frontmann Pierce plutselig veldig syk, og havnet på sykehus med dobbeltsidig lungebetennelse. Han var da midtveis med albumet Songs in A&E (Accident & Emergency), og måtte sette alt på vent til han ble restituert igjen. Frisk ble han, og albumet bærer et kraftig preg av at han klarte å lure døden. Stemmen hans og måten han synger låtene på, er med en sårbar, nesten dyster sinnsstemning, som vitner om alt som har skjedd med ham de siste årene.

Songs in A&E starter med en av de seks forskjellige små seksjonene ved navn Harmony, som har blitt tredd finurlig mellom låtene. Hver av disse var ifølge Pierce et uhell, men ettersom dette er sanger i "Accident & Emergency", ble de værende. Harmony 1 (Mellotron) etterfølges av den rolige Sweet Talk med behagelige åpningslinjer som; Well, you sweet talk like an angel, før han på Death Take Your Fiddle lirer av seg ord som utrolig nok er skrevet før han ble syk. Med bakgrunnslyder mistenkelig lik en pustemaskin synger Pierce de sterke linjene;

I think I'd like to take myself to heaven/'Cause I have been there many times before/And Jesus Christ if I don't know about lightning/'Cause I've been struck a thousand times and more.

Songs In A&E er en helt annen form for Spiritualized enn tidligere, her står overraskelsene for tur i form av mer blues og heftig garasje-feel, dandert med rolige lullaby-innslag som Don't Hold Me Close og den nydelig sårbare avslutningslåten Goodnight Goodnight.

Jo, Jason Pierce har definitivt klart seg bra, både gjennom sykdommen og klart seg fint uten hjelp på plata. Som alltid står han for mesteparten av vokalene og alle tekstene, pluss den distinkte gitaren. Selv om Pierce hevder at en stor majoritet av tekstene hans ikke handler om ham selv, er det umulig å ikke undres på akkurat det, spesielt på Baby I'm Just a Fool, hvor han synger de passende selvbiografiske ord; I've got the scars to say I'm here.

Spiritualized er det ledende bandet innen dagens spacerock. De har ikke badet seg i det ellers så pompøse lydbildet her, men klart å skape en noe neddempet men samtidig svært grandios plate. Dette vil nok være midt i blinken for nye lyttere, og kan hjelpe med en innledning og begynnelse i sjangeren. For viderekomne lyttere er det nok aller best å finne fram Ladies and Gentlemen We Are Floating In Space, for så å rette oppmerksomheten mot Songs In A&E.