Trying People

Handsome Boy Modeling School
Queen Latifah

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En festplate

Intelligent og velfundert hiphop med overskudd av humor.

De La Souls "comeback" skive Mosaic Thump (2000) var det første i en trilogi ved navn "Art Official Intelligence". Den inneholdt gjesteopptredner fra folk som Chaka Khan, Beastie Boys, Busta Rhymes og Redman. Skiven avslørte en stamme (De La Soul vil ikke omtales som posse eller crew, må vite) som delvis vendte tilbake til gamle jaktmarker, og delvis skapte et nytt fundament for hiphopen å stå på, i form av små, men intelligente hverdagshistorier.

Bionix fortsetter fokusen rundt rett-frem-ikke-noe-tullball rim over et sparsommelig men kraftfullt beat, og introduserer blant annet afrofunk som en del av gruppens varierte musikalske kildereservoar. Musikken er stilmessig mer beslektet med albumet Stakes is High (1996) og dets streite direkte lydbilde, men Bionix er samtidig mye mer tilbakelent og laidback. Det handler nå mer om stelle i stand til fest og å lage en fest av en plate, enn å komme med viktige politiske meldinger eller standpunkt.

Gruppen er heller ikke lengre musikalsk nyskapende, men har likefullt en egen gjenkjennelig signatur. De skal ikke lastes for dette når resultatet er så innbydende som Bionix. Med sitt overskudd av humor og produsenttalent, overbevisende gjesteopptredener og behagelige beats er albumet et bevis og vitnesmål på at det fremdeles finnes intelligent, velfundert amerikansk hiphop ved siden av vulgærironikere som Eminem.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Kullrusk - spring spring spring spring spring