Transatlanticism - Death Cab for Cutie (2003)
Plans - Death Cab for Cutie (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Beste popplate 2001

Løp til nærmeste plateforhandler og bestill denne platen nå!

Fjorårets beste popplate kan ikke kjøpes i norske platebutikker enn så lenge, men den finnes kanskje i importavdelingene hos de mer velassorterte småbutikkene eller alternativkjedene.

Death Cab for Cutie fra Bellingham, Washinghton gir deg tungeslep med sine befriende enkle og fengende popmelodier og har en smittende effekt på alle og enhver. Navnet har de passende nok hentet fra The Beatles Magical Mystery Tour-album, og ørene våre fylles av kraftpop i nabolaget til andre nordvestkyst-band som The Weakerthans eller Built to Spill når vi setter på skiva. Tørr produksjon, halvkjappe melodier med en berg- og dalbaneaktig stigningskurve i tempo, og emosjonelle fortellinger om brusten kjærlighet er å finne på deres tredje album The Photo Album.

Death Cab for Cutie har fått en klarere og mer fokusert produksjon enn tidligere, uten at sjarmen eller detaljrikdommen fra har forsvunnet. Orgel, glockenspiel, leketøyspiano og keyboard krydrer det hele nennsomt og gir det et anstrøk av eleganse som kanskje kan minne om Quasi på sitt mest fengende. Det handler om fyldige toner som brister sakte over en grunnstruktur av høvlende gitar og et markant keyboard som tidvis nesten overdøver vokalen. Musikken er varm og kraftfull. Sukkersøt som vanilje og høflig innbydende for alle de som vil gi seg tid til dialog.

Det er lett å synge med på refrenger og nynne melodiene av disse låtene, samtidig er de mer slitesterke enn du først vil tro på grunn av den gjennomtenkte strukturen. Her finner vi lag på lag med finesse og presisjon. I genrelandskapet beveger man seg tidvis i retning en brusten slowcore eller emocore, hvor band som Sunny Day Real Estate har tråkket opp sporene. Andre ganger handler det om kraftpop a la Built to Spill og Modest Mouse, fylt av klimakser og med et godt øye for detaljer og temposkiftninger.

Benjamin Gibbards følsomme vokal bidrar til å gjøre det hele svært menneskelig og befriende upretensiøst. Likevel er det de gripende refrengene og gitar/keyboard-hookene som gjør denne skiva uunnværlig for enhver popfantast med et øye til den amerikanske indierockscenen fra sent 1980-tall og frem til i dag. Det er i hvert fall lenge siden jeg har hørt mer umiddelbare og catchy popmusikk.

Legg til side fjorårets skiver fra Built to Spill, Modesty Blaise, Beulah eller hvem det nå måtte være, og løp til din nærmeste musikkforhandler og be ham (eller henne) om å bestille denne platen nå! Du kommer ikke til å angre! Er du riktig tøff bestiller du også EPen Forbidden Love og de to tidligere skivene deres - Something about Airplanes og We Have the Facts and We're Voting Yes - med det samme.