Jenny Lewis
Jackson Browne
The Elected

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Farvel indie, farvel country

Rilo Kiley er på vei i feil retning, til tross for at de innehar en låtskriver og vokalist av rang.

Det fjerde albumet til de tidligere amerikanske indie-yndlingene Rilo Kiley er utgitt på gigantiske Warner, og akkurat det sier kanskje mye om hvilken retning Jenny Lewis & co har beveget seg. Aldri har de vært mer strømlinjeformet i sin søken etter den perfekte popmusikken. Kantene er filt bort og et stort publikum burde være klar til å tre inn i Jenny Lewis sine smarte poplåter, for musikken er definitivt nærmere Abba enn Neutral Milk Hotel, for å si det sånn.

I fjor hadde Rilo Kiley en pause, og dette resulterte i en glitrende countryinfluert soloskive fra bandets låtskriver og ubestridte frontfigur Jenny Lewis. Sammen med The Watson Twins gjorde hun Rabbit Fur Coat til et av de fineste albumene i 2006, og overbeviste med en stemme som ømt, sårt og vakkert passet som hånd i hanske i det samme alternative countrylandskapet mange av Amerikas mest spennende låtskrivere vanker i. Samtidig gjorde hennes høyre hånd, Blake Sennet, et småsjarmerende album under vingene til The Elected. Sun, Sun, Sun het platen som gjorde at vinteren i perioder føltes solfyllt og sommerlig, tiltross for en meter snø og bitende kulde.

Når i tillegg More Adventurous, Rilo Kiley sitt forrige album fra 2004, føltes som et overskudd i musikalsk lekenhet, var selvsagt listen lagt høyt for årets plate fra kollektivet. Og det låter tilsynelatende like flott som før. Jenny Lewis synger uhyre fint, og bandet følger henne som en skygge. Dynamisk og fint er dette umiddelbar popmusikk, som uten nevneverdig motstand glir inn i øregangene og skaper en gjenkjennende følelse av noe du har hørt for lenge siden. Med elementer fra disco og elektropop, men også mer jordnær 70-talls softrock (Jackson Browne er med på skiven), er dette - som mange helt riktig har påpekt – et farvel til indierøtterne.

Etter noen runder med platen begynner imidlertid slitasjen å melde seg. Den umiddelbare friskheten stivner, og Under the Blacklight føles forbausende anonym og glattpolert. Det er flott, bevares, men i sin søken etter et større publikum er noe tapt på veien. Savnet etter overraskende vendinger, skarpere kanter, mørkere netter og skeiv indiemagi, gjør at bandets tidligere overskudd og lekenhet er redusert til en sprikende popmaskin for dansegulv. Og der tidligere countryinfluerte indieskiver har vokst med mer spilletid, faller det mer rendyrkede popbandet Rilo Kiley mer og mer sammen.

Men her er selvsagt noe godt. Jenny Lewis innehar fremdeles en av de beste kvinnelige stemmene i dagens Amerika, og selv om mye av musikken har fjernet seg fra landlige omgivelser og inn mot storbyens kule klubber, får knekken i stemmen meg fremdeles i knestående. Close Call, tittelkuttet Under the Blacklight, The Angels Hung Around og spesielt 15 er alle gode eksempler på fantastisk vokalarbeid som smelter sammen med musikk der gammel storhet skinner gjennom. Men jeg synes dessverre ikke det sprikende musikalske uttrykket kler bandet, og jeg synes heller ikke platen fungerer som en helhet.

Rilo Kiley er på vei i feil retning, tiltross for at de innehar en låtskriver og vokalist av rang. Se tilbake til Rabbit Fur Coat, Jenny Lewis. Det er der du finner innpakningen som gjør at du kan følge opp arven etter Emmylou Harris og Lucinda Williams. Og det er der du finner formelen som får meg til å knele, med et forelsket hjerte bankende i lykkerus.