Sings the Ballads of the True West - Johnny Cash (1965)
At Folsom Prison - Johnny Cash (1968)
Silver - Johnny Cash (1979)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mannen, Herren og... Rick Rubin

Slitasjen til dette prosjektet virker faktisk større enn Cash' egne helseproblemer.

Det er ingen hemmelighet at Johnny Cash begynner å skrante. Den svartkledde klippen har etterhvert blitt gammel, gusten og grå. Men stemmen holder fortsatt, med kledelige rynker og en tungpusten eim av tre og jord, preget av et langt liv. Med The Man Who Comes Around leverer Cash og produsent Rick Rubin dermed fjerde bind av den akustiske suksess-serien American Recordings. Mer enn noensinne er det lagt opp til en reflekterende plate, der avskjed, savn og døden står som sentrale tema.

Igjen har Cash/Rubin valgt ut en variert blanding av nytt og gammelt, både når det gjelder låter og musikere, og vi finner flust av dyktige artister her: Gitaristene Randy Scruggs, Smokey Hormel, Mike Campbell, Marty Stuart og John Frusciante, Billy Preston (piano), gode gamle Jack Clement (dobro), keyboardist Benmont Tench og vokalistene Fiona Apple, Nick Cave og Don Henley er blant de som yter bistand denne gangen. I den likevel intime og enkle settingen skapes en sakral atmsofære der Johnny Cash er naturlig sentrum. Han har med årene gått fra å være en levende legende til å bli nærmest et ikon, en naturlig autoritet uavhengig av hvem han står sammen med.

Nå tar ikke Cash de mest utfordrende musikalske veivalgene, og mye av spenningen i denne serien har ligget i hvilke låter som blir Cashifisert. Han har tidligere overrasket med Danzig (Thirteen) på American Recordings (1994), Spain (Spiritual) og Soundgarden (Rusty Cage) fra Unchained (1996) og duettpartner Will Oldham (I See a Darkness) på American III: Solitary Man (2000). På The Man Who Comes Around er det Depeche Modes Personal Jesus og Nine Inch Nails Hurt som tjener som overraskelsesmoment, og trolig vil virke mest forlokkende på den yngre delen av publikum. Cash har en egen evne til å gjøre andres låter til sine egne, så også her, men det har etterhvert blitt noe rutinepreget over å omforme slike rockelåter, noe som bidrar til at overraskelsfaktoren ikke lenger er så høy.

Stemmen til Cash holder fortsatt mål alene, men han har også denne gangen fått med seg drahjelp på enkelte spor. Når det gjelder disse duettene er det Fiona Apple (på Bridge Over Troubled Water) som gjør best inntrykk med en drømmende og vakker stemme som skaper motsetninger til hans bariton. Don Henley makter ikke å gjøre samme inntrykk på sin egen Desperado, men også Cash høres noe anstrengt ut på denne. Verst går det likevel med Nick Cave som gjør en heller slett figur på Hank Williams' I'm So Lonesome I Could Cry. Cash selv behersker denne klassikeren til fulle, men Cave evner ikke å komme inn i låten, og det virker i det hele tatt noe malplassert å bruke ham her.

Det er også funnet plass til gamle Cash-kjenninger som Streets of Laredo og Sam Hall (fra Sings the Ballads of the True West, 1965), Danny Boy og skillingsvisen Give My Love to Rose, alle i nyarrangerte versjoner tilpasset platens uttrykk. Det er fine gjenhør og solide låter, men de tilfører ikke allverden. Friskest av alle er faktisk den syke mannens nyskrevne tittelkutt. Det knauser som platens bibelske bauta, et spor som setter de andre i skyggen med sine tunge referanser til skapelsen og undergangen er den platens udiskutable høyedepunkt.

Bridge Over Troubled Water, Desperado, Beatles' In My Life og I'm So Lonesome I Could Cry er i utgangspunktet ganske trauste låtvalg, og ikke engang Cash klarer å forhindre at disse blir noe plankekjøring. Best er han på Stings I Hung My Head (som høres ut til å være skrevet for eller av Cash), klassikeren First Time I Ever Saw Your Face (som høres ut til å være spilt inn i et gravkammer) og Vera Lynns We'll Meet Again, med fullt kor fra hele familien.

Uansett hvor markant preg Cash etterlater seg med sin tunge røst er det ikke til å komme unna at slitasjen nå begynner å tære på dette prosjektet. Rubins første American Recordings skapte helt fortjent ny blest om Kongen, og suksessen til de tre foregående American Recordings vil nok fortsette også med denne. Cash setter sin skjelvende signatur med stø hånd, men med tanke på at platens beste låt er hans egen får vi bare håpe at han utsetter sitt møte med Herren ennå en stund og kanskje satser enda mer på eget materiale neste gang.