Tangerine Dream
Sylvian & Czukay
Michael Brook

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ordinary types?

Ikke en eneste melodi i sikte for MX-80s lydmalende sideprosjekt O-Type, heldigvis!

MX-80 medlemmene Bruce Anderson, Dale Sophiea, Dave Mahoney og Marc Weinstein har også behov for å lage musikk som ikke passer med den gruppas fastlagte konsept. De har derfor jobbet med en serie av plater de har kalt New Edge. Lugubrious er den fjerde i serien, men den første utgitt under navnet O-Type.

Dette her dreier seg om erfarne musikkfreaks, husk at MX-80 debuterte på vinyl så tidlig som i 1975 på lokalt selskap i Bloomingon, Indiana. Seinere kom de i kontakt med The Residents, flyttet til San Francisco og utga etterhvert flere plater på Ralph records som krysset Zappa/Beefheart og new wave på en høyst snodig måte. Gruppa har hatt sporadiske utgivelser de siste 20 åra, sist med Always Leave 'em Wanting Less fra 1997, innspilt live i Chicago og San Francisco. Bruce Anderson har også gitt ut soloalbum med Fripp-aktige gitar-eksperimenter.

På Lugubrious' takkeliste finner vi både Pierre Schaeffer, Cesar Franck og John Cage, selv om disse influensene ikke smitter over på O-Type i særlig grad. Musikken til O-Type er likevel ikke av den ordinære typen, men en slags ambient musikk med vekt på klanger som henger nesten evig bak en atonal elektrisk gitar. Noen partier er stillestående, andre flytter så vidt på seg med forsiktig bruk av perkusjon. Dette skaper lydsporet til et religiøst rituale i en uendelig skog utført av neanderthaler-mennesket under forrige istid. Det lengste sporet her heter nettopp Ritual (16:24). Fakler flarer opp og fortrenger nattens mørke for et øyeblikk før de dør ut igjen. O-Types musikk er hendelsesfattig men er i stand til å skape en spesiell ro når du hører etter. Tankearbeidet overlates etterhvert stadig mer til underbevissheten.

Denne typen ambient musikk har en lang historie der det meste allerede er utprøvet. Tangerine Dream laget for eksempel mesterverket Zeit allerede i 1972. Dette besto av stillestående lydbilder laget litt etter samme grunnidé som Lugubrious. Det foreliggende materialet er derfor ikke spesielt originalt, men skaper stilige lydkullisser til eksperimentelle kortfilmer, om de nå er reelle eller imaginære.