Tonight's the Night - Neil Young (1975)
American Stars n' Bars - Neil Young (1977)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Journey Through the Past

Le Noise gir Neil Young ny aktualitet, som forhåpentligvis vil gi nye lyttere ønske om å gå biografisk til verks med musikkarkivet.

When I sing about love and war, I don't really know what I'm saying

Neil Young har snart laget musikk i sju tiår, og at han fremdeles lager plater som engasjerer, provoserer og aktualiserer sine lyttere bør ikke overraske noen. Det mest interessante med hans siste utgivelse Le Noise, er hvor klart den skiller seg fra de andre utgivelsene han har gjort siden år 2000 - uten og egentlig gjøre det i det hele tatt.

Samarbeidet med den mytifiserte produsenten Daniel Lanois er allerede veldokumentert av musikkpressen, og hans inngrep i Youngs musikk har absolutt vært med på å sette en ny (eller gammel alt ettersom) standard for Neil Youngs musikk - noe som forhåpentlig vil starte et nytt gullrush mot de klassiske 60 og 70-talls platene: On The Beach, Zuma og After The Goldrush. Nye lyttere vil raskt forstå at lydbildet her på ingen måte er noe nytt, det var tross alt Neil Young og hans Crazy Horse som var den fremste inspirasjonen til grungescenen med Nirvana i spissen på 90-tallet. Og enhver som ekstatisk har lyttet seg gjennom livedokumentasjonen fra Massey Hall i 1971 vet at få kan lage bråk slik Neil Young kunne det. Og akkurat i det øyeblikket hvor Shakey var iferd med å flate fullstendig ut mot voksenrock-sjangeren, henter han seg altså inn igjen ved å gjøre noe han har gjort mange ganger før: støye opp sitt akustiske materiale.

Men uansett hvilke musikalske rammer som er lagt til grunn, og uavhengig av all den deilige støyen og noget overdrevne bruken av ekko fra Lanois sin side er det fremdeles Youngs politiske snert, og hans evne til å formidle budskapet uten at man egentlig tenker gjennom at det er ett, som er legendens sterkeste våpen. I retrospekt vet alle som en gang har fortapt seg i Ambulance Blues eller Tonights The Night at Youngs poesi kan være ganske krevende og frustrerende, og det er en skrivestil han med få unntak har beholdt hele karrieren igjennom. Young inkluderer derfor på Le Noise den heftig bootleggede låta Hitchhiker om sitt eget forbruk av rusmidler gjennom livet, og hvordan det aldri egentlig helt har sluppet taket i han, som for å forklare hvorfor ting kan ha fremstått litt forvirrende iblant. For det har alltid hvilt noe litt halvtrist og sørgmodig over Neil Young, enten det er i selve stemmebruken, det fortvilte (og endeløse? ) venstreradikale politiske korstoget han bedriver eller i det faktum at han har mistet fryktelig mange han er glad i på veien. Musikken til Neil Young er ofte ensbetydende med mørketid, savn og depresjoner, og heller ikke her er Le Noise noe unntak.

Le Noise er en utgivelse som vil bli husket for sin nærmest påfallende gode releasetiming (samme uke som støy-relaterte og langt hippere No Age og Deerhunter), og som påminner gamle lyttere om at det altså fremdeles finnes mot til å vellykket eksperimentering i den gamle skrotten. For nye lyttere er det en fantastisk inngang til en stor og innflytelsesrik historie om en manns vilje, stemme og evne til å være best i klassen gang etter gang. Jeg håper at Le Noises briljans kan bidra til å vekke interessen for den biografiske siden av Neil Young hos en helt ny gruppe av mennesker, - og det i en tid hvor utgivelser mellom 1977 og 1978 bare er ett tastetrykk unna.