Remington Super 60
Röyksopp
Belle & Sebastian

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Grillet casiopop

En knallgod EP som blir til et middels bra album.

Kawaii er et ferskt synthpop-prosjekt fra Trondheim. Kjæresteparet Mats Jørgensen og Hedda Fredly inviterer oss hjem til sitt kjøkken der de serverer en 15-retter med elektronika-inspirert casiopop. Mats ledet på slutten av 90-tallet nordlandsbandet Now Voyager. De rakk å gi ut tre album og spille noen dusin konserter før de forsvant for oss og alle andre, like plutselig som de kom. Mens Now Voyager var et tradisjonelt band med rockebesetning er Kawaii et studioprosjekt - eller mer spesifikt - et kjøkkenprosjekt. Albumet er visstnok spilt inn hjemme på parets kjøkken. Det er ingen grønnsaksbrekk à la Brian Wilson å høre, men kokt, stekt og grillet casiopop gir et variert måltid.

Kawaii spiller en slags sukkersøt melankolsk kosepop med elementer fra electonica. Mats og Hedda deler omtrent 50/50 på vokalen - også innenfor hver låt. De veksler hele tiden frem og tilbake på å synge hovedmelodilinjen og kore. Dette jente/gutte-trikset er undertegnede generelt svak for (Vaselines, Belle and Sebastian, Apples In Stereo). Det funker utmerket også her, og begge stemmene står utmerket til casiolydene. Som ekstra snadder er det lagt på jazzinspirerte gitarlinjer. Til tross for at innspillingene er gjort på enkleste måte er ikke dette noen lofi-plate, og man oppdager nye detaljer ved hver gjennomlytting.

Fredrikstadbandene EPA og Remington Super 60 har holdt på med casiopop i noen år allerede, så det er ikke nybrottsarbeid Kawaii gjør på If It Shines, We Have It. Kawaii lager en noe mer tilgjengelig form for pop enn for eksempel EPA. Albumet inneholder en håndfull veldig gode låter. På låta They Would Probably Talk, Sleep or Fuck eksploderer det i poplykke. Casiopop-genren baserer seg ofte i stor grad på den stemningen og atmosfæren som de særegne rytmene og synthlydene gir, men her viser duoen at de kan skrive veldig gode låter som hadde fungert utmerket også i et indieband - være seg New Pornographers eller Now Voyager. Et annet høydepunkt er tittellåta. Melankolsk og vakkert.

Dessverre er det for mange middelmådige låter innimellom de 4-5 gullkornene. Det som hadde blitt en knall EP har endt opp som et middels bra album.

Kawaii vil med denne utgivelsen neppe slå an bredt her hjemme. Likefullt skinner de tidvis på sin debutplate, og If It Shines, We Have It vil gå inn i rekken av gode norske utgivelser som med ordentlig distribusjon, markedsføring og timing kunne gjort det skarpt - ikke minst i utlandet.