Samla Mammas Manna
The Rolling Stones
The Fugs

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Trærne, gresset og steinene er som før, bare bedre

Gresset er grønnere på den andre siden av årtusenskiftet - Träd, Gräs Och Stenar har laget et vellykket comeback-album.

Träd, Gräs Och Stenar er Sveriges første alternativband! Som Persson Sound, International Harvester, Harvester og til slutt TGS markerte de seg i den svenske hippiebevegelsen 1967-1972 med plater inspirert av Terry Riley, La Monte Young, Grateful Dead, Rolling Stones, The Fugs og Velvet Underground. Som International Harvester lagde de klassikeren Sov Gott, Rose-Marie foregrep kraut-rock med sin blanding av minimalistisk rock, eksperimentelle lydkollasjer og folkemusikk. Bare de psykedeliske Mecki Mark Men kunne matche dem, Harvester bød på både Kuk-Polska og Nepal Boogie.

Etter et navneskifte til Träd, Gräs Och Stenar (naturlig i en tid Roy Wood hørte gresset gro og Steve Winwood smakte på farget regn) gjorde kvartetten seg særlig bemerket live med utvidede versjoner av Everybody Needs Somebody To Love, Satisfaction og All Along the Watchtower, samt deres egne All Makt Åt Folket, In Kommer Gösta og Tegenborgsvalsen. Gruppas billedlige symbol ble et blomstermønster Thomas Mera Gartz fant på noen votter fra Värmland og malte over på trommesettet sitt (det så like psykedelisk ut som som omslaget på Grateful Deads Anthem For The Sun).

TGS var med på (de både spilte og var med på å arrangere) Gärdet-festivalene som ble arrangert tre ganger med både folkemusikk, politiske appeller og jambasert rock. TGS var radikalt både musikalsk og politisk. Dette var starten på den svenske progressive bevegelsen med fakkeltog mot Vietnam-krigen og bokollektiv på landet. Andre sentrale svenske grupper på denne tiden var Fläsket Brinner, Arbete Och Fritid, Samla Mammas Manna og Contact.

På slutten av 1990-tallet fant Träd, Gräs og Stenar sammen igjen og begynte snart med konserter både her og der (blant annet i Oslo). Bo Anders Persson er nå 65 men verken han eller de tre andre har endret sine gamle idealer. Ajn Schvajn Draj byr på 72 minutter hippie-rock som er minst like bra som noe TGS laget i sin forrige levetid. Lydkollasjer og folkemusikk har det blitt mindre av, og de eldre herrer har i stedet blitt mer opptatt av reindyrka, gitarbasert rock noenlunde i samme fasong som Rolling Stones eller Grateful Dead circa 1969. Her er lange, monotone jams med larmende ragagitarer (Blixthalka og Ringring) og langsomme, melankolske ruggesanger som Duvan, Elden Är Lös og Alla Sover. Det fineste materialet er egentlig de kortere og mer temastrukturerte instrumentalene som Albatross Meets Lonely Sailor, Under Korkeken og Utgång. Dette er stemningsfull musikk som skiller seg markant fra det gamle TGS og har blant annet forbilledlig og effektiv bruk av baklengsgitarer.

Når gamle grupper finner sammen igjen etter mange år forventer jeg nesten alltid å bli skuffet. Denne plata var en uventet og hyggelig overraskelse og er faktisk den beste utgitt under navnet TGS. De gamle platene kan nemlig gå deg på nervene med sine monotone minimalistrockmantraer og grumsete lyd. Ajn Schvajn Drajn er mer variert og har utmerket lyd med skikkelig bånn i bassen og trøkk i gitarene. Bedre reunionplater skal du lete lenge etter!