Other Sides

Daft Punk
Basement Jaxx

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Energisk fransk technodisco

Heftig fransk houseanarki fra energiske tvillinger. Haute couture og discopunk i danseglad klubbkontekst.

Hvis du har trodd at den franske housebølgen definitivt var over, vil Les Clones trolig ha et og annet de skulle ha sagt. To tvillinger fra Montpellier ved navn Nicolas og Julien har med sitt debutalbum Safety Copy klart å revitalisere den franske discohousen ved hjelp av en fantastisk blanding stilarter. Coveret er utsmykket med en collage av nakne kropper, aggressive snauskaller, housepunkere og fargerik haute couture. Omtrent slik kan også musikken beskrives. Les Clones legger elegant fransk house som grunnelement og fyller på med tidsriktige såvel som usannsynlige samples av alt fra funk, jazz, disco, ragga og jungle. Fellesnevneren er hektisk, energisk og original musikk med stort gjennomslagspotensiale på varierte dansegulv.

Åpningssporet Crazy Boys er en videreføring av noe av det mer psykedelisk technosamplende materialet Daft Punk til tider eksperimenterte med, og krever umiddelbart oppmerksomhet. Det er oppjaget, maksimalistisk og kuliminerer i et fargesprakende partyfyrverkeri. Av mer lyttevennlig materiale har de lagt på den strømlinjeformede houseren Shut Up and Dance. Den glitrende Organic Tones mestrer på en delikat måte å blande strøkne houserytmer med trompet, gitarer og en hyggelig melodilinje utført med heliumvokal. Det morsomste og mest suggererende sporet er allikevel raggahouseren Which One is Which, som durer i bass, smeller i rytmer og eskalerer i intensitet etter hvert som rapper Kamelean blir varmere i trøya. Svett, energisk og fullastet med heftig festhumør er dette et umiddelbart høydepunkt på Safety Copy. Men Clones har ikke tenkt å gi seg med denne godbiten, og øser videre med heftige houselåter som Logique Binaire, Accident Francais og Groove Comes Back. Et par rolige vokalspor klarer de også å utføre til mer enn godkjent karakter. Evolution lener seg mot psykedelisk pop, mens War Games kanskje kan beskrives som en dyster industriell ballade. Avslutningssporet Other Sides er en herlig blanding ragga, dancehall og drum'n'bass med rocka vokal, beatbox og en Clonesmikstur av house og hissige technoelementer.

Safety Copy er en videreføring av den franske housen, der den brukes som referansepunkt i en nyskapende miks med elementer fra en rekke tøffere sjangre. Like mye for catwalken som for svette klubber, på kanten av dansbar sjangeranarki med mengder av hektisk energi.